Gdy teoria spotyka się z praktyką. Organizacyjne vademecum dla początkującego nauczyciela

Temat numeru

Skończył się czas studiów i teoretycznego przygotowania do zawodu nauczyciela przedszkola. Pierwszy etap wprowadzający nas do podjęcia nowych obowiązków mamy już za sobą. Ukończyliśmy świadomie wybrany kierunek i stoimy u progu rozpoczęcia pracy pedagogicznej, wtedy też przychodzi czas na konfrontację teoretycznej wiedzy z praktyką. Poniżej przedstawiam subiektywny zbiór wskazówek ułatwiających organizację pracy w grupie i zagospodarowanie przestrzeni sali, zarówno dla początkujących nauczycieli, jak i tych starszych stażem.

Sala

Stoliki i krzesełka

Wchodzisz do sali, rozglądasz się i już zaczynasz planować: tu stoliki, tu dywan, tablice i różne kąciki. Spokojnie i z namysłem podejdź do tematu. Zacznij od zaobserwowania nasłonecznienia sali, aby wykorzystać ten fakt jako główny punkt odniesienia do ustawienia stolików. Ja, mając stoliki w kształcie prostokąta, ustawiam je węższym bokiem prostopadle do okna. Ważna sprawa – dokonaj pomiaru wzrostu dzieci (zgodnie z wymaganiami stacji sanitarno-epidemiologicznej) i zadbaj o wyregulowanie wysokości stolików. Każde krzesełko powinno być oznakowane odpowiednim kolorem, zgodnie z tabelą stacji sanitarno-epidemiologicznej, oraz podpisane karteczką z imieniem dziecka. Blat stołu nie może być za nisko ani za wysoko. Dziecko powinno siedzieć przy stoliku wyprostowane, aby rysując, nie musiało się nadmiernie pochylać nad kartką. 
 

POLECAMY

  • Obserwuj zachowania dzieci, ich reakcje i dla bezpieczeństwa oraz komfortu dzieci i twojego przy jednym stoliku posadź dzieci o różnych temperamentach.
  • Dziecko z wadą wzroku posadź bliżej okna i tablic.
  • Pamiętaj, że możesz mieć dzieci leworęczne, które należy posadzić tak, aby okno było po ich prawej stronie.
  • Dzieci rosną – kontroluj ich pozycję ciała przy stoliku i adekwatnie reguluj wysokość krzesełek i stolików.
  • Wzrost dzieci mierz na początku roku szkolnego oraz w lutym i zapisuj w tabeli wzrostu dzieci.


Liczba stolików odpowiadająca liczbie dzieci? Niekoniecznie. Oczywiście stolików nie może być mniej, ale mam na myśli zmianę w drugą stronę. Więcej miejsc przy stolikach niż dzieci oraz różnorodność wielkości stolików. Dlaczego? Zaobserwujesz temperamenty dzieci: czy są nieśmiałe, czy łatwo się dekoncentrują, czy pewniej czują się przy stoliku czteroosobowym niż sześcioosobowym. Powody oczywiście mogą być inne. W czasie roku szkolnego, bazując na obserwacjach własnych, możesz robić „przemeblowania”, tzn. zmieniać ustawienie stolików. W ten sposób będziesz zawsze w stanie otoczyć swoją uwagą te dzieci, które siedzą w „strategicznym miejscu”. Co to jest „strategiczne miejsce”? To stolik, który będzie stał w określonym miejscu (w mojej grupie to stolik stojący obok kalendarza pogody). Nie jest on w żaden sposób odizolowany od innych stolików, natomiast (dla mnie) oznacza to, że siedzące przy nim dzieci należy otoczyć szczególną uwagą, poinstruować itp. Dzieci lubią „przemeblowania”, a nam takie działania ułatwiają obserwację i wspieranie dzieci. Przed zmianą ustawienia stolików należy dzieci...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI