Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praca z dzieckiem

15 czerwca 2018

NR 38 (Czerwiec 2018)

Funkcjonowanie dziecka z nadwrażliwością słuchową w grupie przedszkolnej

0 226

Nadreaktywność sensoryczna to jeden z trzech podtypów zaburzeń modulacji sensorycznej. Osoby prezentujące nadreaktywne reakcje na zmysły zazwyczaj reagują intensywniej na to, na co osoby z prawidłową modulacją sensoryczną nie reagują lub co sprawia im przyjemność. Reakcje osób nadreaktywnych są również zdecydowanie szybsze, powodują niepokój i przede wszystkim dyskomfort. Biorąc pod uwagę powyższą charakterystykę, warto przyjrzeć się nadreaktywności słuchowej, która nie tylko powoduje mało przyjemne odczucia, ale przede wszystkim sprawia, że słyszenie odgłosów otoczenia wywołuje dyskomfort graniczący niekiedy z bólem.

Przedszkole, sala przedszkolna, szatnia, stołówka to miejsca, w których panuje bogactwo różnorodnych bodźców, w tym dźwięków. Większość nauczycieli zapewne nieraz odczuła ulgę po wyjściu z sali czy budynku. Błoga cisza po opuszczeniu tych miejsc jest niekiedy wręcz dziwna. Mówimy tu o osobach, które nie mają problemów z przetwarzaniem bodźców słuchowych, a jednak po pewnym czasie ulegają przeciążeniu. Jak w takim razie może czuć się dziecko nadwrażliwe na bodźce słuchowe? Przyjrzyjmy się, jak może wyglądać typowy dzień takiego dziecka. 
Wejście do szatni, w której już jest kilku kolegów, może wiązać się z ich głośniejszym okrzykiem na powitanie. Po przebraniu się czas na mycie rąk, ponieważ zaraz rozpocznie się śniadanie. W łazience już ktoś myje ręce i głośno się śmieje, z kabiny dobiega odgłos spuszczanej wody, robi się coraz głośniej. Przy okazji ktoś, wchodząc, z impetem trzasnął drzwiami.
Przedszkolaki śniadanie jedzą wspólnie. Na stołówce jest już sporo dzieci, wszystkie śmieją się, rozmawiają, ktoś krzyczy, że chce dolewkę herbaty, ktoś inny płacze, bo nie zdążył pożegnać się z mamą.
Po śniadaniu czas na mycie zębów. Cała grupa udaje się do łazienki, jest głośno i tłoczno, w dodatku pogłos pomieszczenia podwaja dyskomfort. 
Następne są zajęcia. Nauczyciel, aby rozruszać grupę, zaprasza wszystkich do wspólnego śpiewania. Niektórzy już zbierają się w kręgu, ale nie wszyscy, więc nauczyciel nawołuje, aby i oni dołączyli. Nieprzyjemnych dźwięków jest coraz więcej. Gra muzyka, dzieci śpiewają, niektóre krzyczą…
Po zajęciach czas na spacer. Grupa kieruje się do łazienki, korzystanie z toalety ponownie wiąże się z przeraźliwymi dźwiękami, woda spuszczana jest wielokrotnie…
W szatni dzieci radośnie opowiadają pani, jak minął im poprzedni dzień, co robiły po przedszkolu, kto je odwiedził, czym się bawiły, przekrzykują się nawzajem. Nagle wybucha sprzeczka, kto ma stać w pierwszej parze z wychowawcą, ktoś z niezadowolenia krzyczy… Jak tu skupić się na ubieraniu, uszy bolą od hałasu, głowa pęka i jeszcze ten strach, który ogarnia coraz bardziej… Najlepiej będzie zatkać uszy, a może lepiej uciec z szatni, wtedy będzie ciszej… Co zrobić? Próbuję zebrać myśli, niestety, zamieszanie mi nie pomaga, zaczynam płakać z bezsilności… Dzieci, widząc, że płaczę, wołają panią, ale ponieważ krzyczą, ja nie wytrzymuję, wybucham i uderzam kolegę, który stoi obok…
Brzmi nieprawdopodobnie? Wydaje się, że to przejaskrawiony opis? Tymczasem tak może wyglądać dzień, a właściwie namiastka każdego dnia dziecka nadwrażliwego słuchowo. Warto postawić się na jego miejscu i zastanowić, co ono czuje i przede wszystkim – jak się czuje. Warto przeanalizować, czy te wszystkie mocno przeciążające sytuacje nie mają wpływu na jego samopoczucie, zachowanie, koncentrację?
Dziecko nadwrażliwe słuchowo z całą pewnością nie będzie czuło się bezpiecznie nie tylko z powodu tego, że w przedszkolu jest głośno, ale też dlatego, że spora część dźwięków jest nagła i nieprzewidywalna. Dzieci nadwrażliwe na bodźce słuchowe mogą skarżyć się na hałasy, mogą zatykać uszy lub protestować przed wejściem do miejsc czy pomieszczeń, w których jest zbyt duże natężenie dźwięków. Mogą uciekać od hałasów, reagować raptownie i niespodziewanie. Charakterystyczne jest dla nich nucenie lub mówienie pod nosem w celu odcięc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy