Muzyka jest bardzo bogatym źródłem bodźców, a rozbierając ją na elementy składowe, otrzymujemy cały wachlarz środków mogących posłużyć nam do pracy. Są to:
POLECAMY
- melodia i fraza,
- rytm i pulsacja,
- harmonia i tonacja,
- agogika, czyli tempo,
- artykulacja i frazowanie, czyli sposób wydobycia dźwięków i łączenia ich ze sobą,
- dynamika, czyli głośność,
- barwa, czyli rodzaj brzmienia zależny od użytego instrumentu lub głosu.
Należy pamiętać, że muzykoterapia nie ma charakteru zadaniowego – nie służy przygotowaniu występu, popisu, ani nawet zdobyciu konkretnej umiejętności (które może nastąpić, ale jako konsekwencja samodzielnie podjętej próby i wysiłku), nauki piosenki czy tańca. Jest raczej formą kreatywnej improwizacji, a każdy jej przejaw, niezależnie od wartości estetycznej, jest dobry i pożądany, gdyż wskazuje nie tylko na poziom umiejętności dziecka, ale również na jego stan emocjonalny, poziom energii, sposób funkcjonowania w grupie, poczucie bezpieczeństwa itp. Zachęcam do wypróbowania różnych sposobów aktywizacji dzieci poprzez muzykę przy wykorzystaniu wymienionych wyżej elementów, a efekt estetyczny i tak będzie zaskakujący.
Melodia
Melodia to dla dziecka w wieku przedszkolnym bardzo trudny element, choć chętnie słuchany, to jednak aparat głosowy i percepcja słuchowa nie są zazwyczaj na tyle wprawne, by dokładnie ją odzwierciedlać. Dzieci śpiewając pi...