Program promocji zdrowia – modny czy potrzebny temat?
Niewątpliwie, biorąc pod uwagę aktualną sytuację epidemiczną oraz niepokojące dane dotyczące wzrostu liczby dzieci zagrożonych nadwagą, otyłością i dalszymi konsekwencjami zdrowotnymi, realizowanie wszelkich działań w ramach edukacji zdarowotnej w placówkach oświatowych wydaje się niezbędną odpowiedzią na dostrzegane zagrożenia. Szczególnie że to właśnie okres dzieciństwa jest tym krytycznym etapem w życiu człowieka, w którym kształtują się jego nawyki oraz przyzwyczajenia decydujące o jego późniejszym stylu życia.
Przedszkole może stać się właściwym miejscem dla rozpoczęcia działań w zakresie edukacji zdrowotnej ze względu na liczne udogodnienia dla procesu dydaktyczno-wychowawczego, w tym m.in. szeroki zakres różnorodnych zajęć oraz dodatkowych warsztatów ukierunkowanych na promowanie aktywności fizycznej czy nabywanie nowych umiejętności, przykładowo w ramach zajęć kulinarnych. Przebywając w przedszkolu wiele godzin, dziecko zdobywa podstawowe informacje i umiejętności niezbędne w procesie profilaktyki zdrowotnej w sposób naturalny, w powiązaniu z zabawą, posiłkami, zabiegami higienicznymi i wypoczynkiem.
POLECAMY
Czym jest edukacja zdrowotna?
Sposób definiowania zdrowia jest zależny od pozycji społeczno-ekonomicznej, wieku i wykształcenia. Ludzie dorośli określają zdrowie jako „stan bez choroby i dolegliwości”. W przypadku dzieci, które postrzegają zdrowie i chorobę odmiennie niż osoby dorosłe, koncepcja zdrowia zmienia się wraz z wiekiem. Na ogół zdrowie w oczach dziecka jest utożsamiane z dobrym samopoczuciem oraz czymś pozytywnym. Dla dzieci w wieku od trzech do sześciu lat zdrowie oznacza najczęściej możliwość bawienia się z rówieśnikami, spędzania czasu z r...