Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

9 listopada 2017

NR 17 (Maj 2016)

Dzień przyjaciela
Zabawy przeznaczone dla najstarszych grup przedszkolnych

Dzień Przyjaciela obchodzimy 9 czerwca i można ten fakt wykorzystać do przeprowadzenia z dziećmi zajęć dotyczących koleżeństwa i przyjaźni. Warto pokazać przedszkolakom, jak ważne są relacje z innymi ludźmi; jak cenne jest mieć dobrych kolegów, przyjaciela czy przyjaciół; jak samemu być dobrym przyjacielem czy kolegą.

Poniżej prezentujemy zestaw zabaw, które możemy w tym celu wykorzystać:

POLECAMY

■    Zagadka wprowadzająca w tematykę zajęć
    Nauczycielka pyta: „Kto z was potrafi rozwiązać zagadkę, którą wam zaraz przeczytam”:

To jedna z najważniejszych osób na świecie.
    Jeśli go jeszcze nie macie – może kiedyś znajdziecie.
    To ktoś, z kim dobrze jest się bawić, śmiać, rozmawiać.
    Czasami miłe niespodzianki sobie sprawiać.
[przyjaciel]

Gdy dzieci poprawnie rozwiążą zagadkę, nauczycielka informuje je, iż 9 czerwca obchodzony jest Dzień Przyjaciela. Uwaga! Warto ten dzień odnaleźć i zaznaczyć z dziećmi w kalendarzu.
 

■    Prawda czy fałsz?
Nauczycielka mówi: „Przeczytam wam teraz zdania. 
Posłuchajcie uważnie i powiedzcie, czy się z nimi zgadzacie, czy nie”:
–    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto nas pociesza, gdy się martwimy.
–    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nas naśmiewa.
–    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto pożyczy nam swoją ulubioną zabawkę.
–    Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest dla nas niemiły.
–    Prawdziwy przyjaciel musi mieć tyle samo lat co Ty.
–    Prawdziwy przyjaciel ma dla nas czas.

■    W kręgu
Nauczycielka proponuje przedszkolakom następującą zabawę: Wszystkie dzieci tworzą koło i chwytają się za ręce. Jedna osoba wychodzi poza koło i próbuje się dostać do jego środka. Dzieci tworzące krąg nie pozwalają na to.
Każde chętne dziecko może przeprowadzić taką próbę. Kiedy już wszyscy ochotnicy wezmą udział w zabawie, pytamy, jak się czuli, gdy inne dzieci nie pozwalały im dostać się do środka. Mówimy, że tak czują się dzieci, z którymi nikt nie chce się bawić. Jeżeli bawimy się z kolegami i koleżankami, a widzimy, że ktoś stoi z boku, zaprośmy go do zabawy.

■    Uśmiech
Nauczycielka prosi: „Dobierzcie się parami. Na plecach koleżanki lub kolegi narysujcie uśmiechniętą buzię… Teraz słonko... Samochód… A teraz coś, co chcielibyście tej osobie dać – niech spróbuje odgadnąć, co to takiego. Udało się?”.
Powtarzamy to ćwiczenie – teraz druga osoba z pary rysuje wymienione wcześniej rzeczy na plecach pierwszej osoby.

■    Rysunek przyjaciela
Nauczycielka prosi: Usiądźcie przy stolikach. Weźcie kartki i kredki. Narysujcie swojego przyjaciela. Jeżeli ktoś nie ma przyjaciela, niech narysuje, jak go sobie wyobraża.

■    Pierwszy dzień w przedszkolu
Nauczycielka pyta: „Czy pamiętacie swój pierwszy dzień w przedszkolu? Jak się wtedy czuliście? Posłuchajcie wiersza o Oli, która po raz pierwszy w życiu została w przedszkolu sama.

 

Agnieszka Kornacka
Pierwszy dzień w przedszkolu

Przyszła Ola do przedszkola
W szatni się przebrała.
Pożegnała się z mamusią 
I jej pomachała.

Weszła Ola do swej sali,
Siadła przy stoliczku.

A tu łezki nagle płyną
Po obu policzkach.

Zobaczyły Olę dzieci
I tak zawołały:
„My nie pozwolimy na to,
By łezki leciały!”

Dzieci Olę otoczyły
I trzy razy podskoczyły:
Hop, hop, hop!

Za swe ręce się złapały.
Po czym Oli zaśpiewały:
Tra, la, la!

Potem każdy po kolei 
Śmieszną minką się podzielił:
Hi, hi, ha!

Patrzą wszyscy, co się dzieje.
A tu Ola w głos się śmieje. 
Hip, hip, hura!

 

Po wysłuchaniu wiersza, nauczycielka mówi: „Ciekawa jestem, kto uważnie słuchał i będzie umiał odpowiedzieć na moje pytania:
–    Jak myślicie, dlaczego Ola płakała?
–    Jak zareagowały dzieci, gdy zobaczyły łzy Oli?
–    Czy to pomogło Oli?
–    Co powinniśmy zrobić, gdy widzimy, że jakieś dziecko płacze albo jest smutne?”.

■    Zabawa „Zaufanie”
Nauczycielka wybiera chętne do zabawy dziecko i zawiązuje mu oczy chustą tak, by nic nie widziało. Dwoje uczestników chwyta to dziecko pod ramiona i bezpiecznie je przeprowadza z jednego końca sali na drugi. Uwagi:
–    przed rozpoczęciem zabawy nauczycielka objaśnia dzieciom, na czym będzie ona polegała,
–    na „drodze” możemy umieścić przeszk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy