Dziecko z dyspraksją w przedszkolu

Psychologia i pedagogika

Dyspraksja rozwojowa polega na zakłóceniu procesów integracji pomiędzy ośrodkami układu nerwowego. Powszechnie przyjęło się, że dyspraksja rozwojowa dotyczy tylko dzieci, mimo że w rzeczywistości występuje również u dorosłych, choć jest rzadziej rozpoznawana. Dyspraksja dotyczy blisko 10% populacji dzieci, z czego chłopców obciąża czterokrotnie częściej. Jest rzadko diagnozowana, gdyż dzieci przejawiające dyspraksję postrzegane są po prostu jako niezgrabne, z trudnościami psychoruchowymi.

Proces planowania motorycznego jest etapowy i przebiega w następujących po sobie fazach: 

POLECAMY

  • stworzenie idei (wyobrażenia),
  • wykorzystanie sensorycznych informacji zwrotnych do określenia początkowej pozycji ciała,
  • rozpoczęcie działania,
  • wykonanie we własnej kolejności kroków, z których składa się dana czynność,
  • odpowiednie dopasowanie działania,
  • zatrzymanie aktywności.

Wczesną formą planowania motorycznego jest imitacja, czyli zdolność do naśladowania gestów i mimiki. Umiejętność ta ma duże znaczenie dla rozwoju ruchowego, komunikacji oraz tworzenia więzi między dziećmi a rodzicami. Doświadczenia ruchowe tworzą wspomnienia, z których można korzystać w przyszłości, kiedy będzie trzeba powtórzyć podobne wzorce ruchowe, np. małe dzieci wchodzą po schodach i schodzą z nich setki razy, żeby nauczyć się związku między pozycją ciała a schodami.

Początkowo działają powoli, patrząc w dół na stopy, aby się upewnić, czy odpowiednio je stawiają. W niedługim czasie potrafią szybko wbiegać po schodach, przeskakiwać stopnie w różnych miejscach.

Inną formą planowania motorycznego są zdolności konstrukcyjne. Jest to układanie wieży z klocków, nawlekanie koralików czy budowanie kryjówki.

Znając istotę procesu planowania motorycznego, łatwiej zrozumieć zagadnienie zaburzenia dyspraksji. 

Co to jest dyspraksja?

Dyspraksja – to zaburzenie przejawiające się trudnościami planowania i wykonywania harmonijnych, spontanicznych zachowań motorycznych. W celu określenia zaburzenia planowania motorycznego specjaliści (obok terminu dyspraksji) używają wymiennie kilku synonimów, np. rozwojowe zaburzenie koordynacji czy dysfunkcje neurorozwojowe.

Dziecko z dyspraksją potrzebuje dużo większej liczby powtórzeń wykonywanych czynności, aby nauczyć się ich prawidłowego wykonywania

Objawy dyspraksji

Objawy zaburzenia występują niekiedy już w pierwszych miesiącach życia i zmieniają się w miarę rozwoju dziecka.
Aby sprawdzić, czy dziecko cierpi na dyspraksję, należy bacznie je obserwować. Naszej uwadze nie powinny umknąć różnorodne symptomy. Poniżej prezentujemy objawy pojawiające się w miarę rozwoju kolejnych etapów życia.

Małe dziecko

Głównym przejawem dyspraksji, który można obserwować na tym etapie, jest opóźnienie kolejnych etapów rozwojowych związanych z motoryką i mową, w tym:

  • odruchu turlania się,
  • przewracania z pleców na brzuszek,
  • siadania,
  • wstawania,
  • chodzenia,
  • głużenia,
  • mówienia. 

Młodszy przedszkolak

Kiedy dziecko z dyspraksją wkracza w wiek przedszkolny, łatwo dostrzec, że trudności sprawiają mu następujące czynności:

  • nie jest w stanie biegać, skakać, podskakiwać, często przewraca się,
  • ma problemy z wchodzeniem i schodzeniem ze schodów,
  • ma trudności z ubieraniem się i jedzeniem,
  • brudzi siebie i często otoczenie wokół siebie podczas jedzenia,
  • jest powolny, cechuje go nieśmiałość w wykonywaniu większości czynności,
  • nie potrafi łapać lub kopać piłki, choć jego rówieśnicy są w stanie to zrobić, 
  • napięcie mięśni dłoni jest słabe, nie potrafi utrzymać w rękach kredki, pędzla, a poziom jego prac artystycznych jest na bardzo niedojrzałym poziomie,
  • nie potrafi układać układanek ani bawić się w rozpoznawanie i sortowanie figur,
  • ma problemy z utrzymywaniem przyjaźni,
  • ma kłopoty z ocenianiem, jak zachować się w towarzystwie innych, 
  • nie rozumie znaczenia takich wyrazów, jak: „w”, „na”, „przed” itd., 
  • można zaobserwować, że dziecko nie uczy się instynktownie, ale musi być uczone danej umiejętności, 
  • często denerwuje się, a jego uwa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI