Dziecko w świecie antropocenu – wychowanie w czasach kryzysu klimatyczno-ekologicznego

Psychologia i pedagogika

Wychowanie jest sztuką. Dziecko przejmuje od nas, dorosłych, wzorce człowieczeństwa, sposoby reakcji, zachowania i postępowania wobec innych i świata. To, kim jesteśmy, wpływa na to, kim staną się nasze dzieci, i w pewnym sensie również na to, jaki będzie nasz świat w przyszłości. Dzieciństwo jest bowiem przyszłością narodów1. Nie ma wątpliwości, że to, w jakiej kondycji jest nasz świat i my jako dorośli, wpływa na rozwój dziecka.

Dzieciństwo jest „obok nas” i z całym zaangażowaniem chłonie wszystko to, co nazywamy światem dorosłych. W ten sposób dorastający człowiek uczy się, jak żyć, jakim być człowiekiem i co to właściwie znaczy. W pewnym sensie można powiedzieć, że problemy świata dorosłych stają się poniekąd problemami kolejnych pokoleń. Obecnie żyjemy w czasach niebywałego rozwoju technologii, kryzysów ekologicznego, ekonomicznego, gospodarczego i humanitarnego, co ma swoje konsekwencje na wielu płaszczyznach i przekłada się na wychowanie i rozwój naszych dzieci. 

W cyklu artykułów zatytułowanym Dzieciństwo we współczesnym świecie proponuję rozpatrzenie dzieciństwa z punktu teraźniejszości i rozwoju cywilizacji, w którym obecnie się znajdujemy. Czy mamy świadomość potrzeb rozwojowych tych najmniejszych mieszkańców naszej planety i tym samym konsekwencji, jakie może wywoływać brak ich respektowania?

Niniejszy cykl artykułów zostanie oparty na czterech filarach. Będzie poruszał moim zdaniem podstawowe zagadnienia związane z obecnością świata dorosłych w świecie dziecka. Będą one dotyczyły kryzysu klimatycznego – Dziecko w świecie antropocenu, kryzysu humanitarnego – Dziecko w świecie wartości, mediów i postępującej technologizacji naszego życia – Dziecko w świecie mediów oraz harmonijnego rozwoju dziecka i respektowania podstawowych potrzeb okresu średniego dzieciństwa w dobie wymuszonej akceleracji rozwoju najmłodszych – Dziecko w świecie globalizacji.

POLECAMY

Nowa epoka wychowania

Żyjemy w czasach globalnej przemiany, a na pewno w czasach, które tej przemiany od nas wymagają. Nie możemy już przeczyć globalnemu kryzysowi, który zawłaszcza niemal wszystkie obszary ludzkiego życia: ekonomiczny, gospodarczy, ekologiczny, humanitarny. Naukowcy są zgodni co do tego, że jako ludzkość rozpoczęliśmy nową epokę w dziejach rozwoju naszej planety, zwaną antropocenem2, czyli taką erę, w której w wyniku działalności człowieka mamy do czynienia ze zmianami m.in. w obszarze geologicznym, atmosferycznym czy biosferycznym Ziemi. Obecne czasy należy zatem rozpatrywać jako przełom cywilizacyjny wymagający nowej perspektywy i nowego punktu odniesienia w stosunku do życia pojmowanego autotelicznie: nie tylko mojego – ludzkiego, ale też ogólnoziemskiego. 

Światowa organizacja UNESCO obra...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI