Dziecko w rodzinie.

Od przywiązania do rodzicielskiej miłości

Psychologia i pedagogika

Trzeba było wielu stuleci, zanim ludzie odkryli i zrozumieli, że dziecko dla swego w pełni pomyślnego rozwoju potrzebuje rodzicielskiej miłości. I trzeba było jeszcze nieco czasu, aby ponad wszelką wątpliwość ustalić, że taka miłość może się pojawiać i krzewić tylko w rodzinie, wśród osób trwale ze sobą powiązanych. 

Wcześniej wiedza o tym nie była w ogóle potrzebna. Życie dzieci toczyło się bowiem wyłącznie w rodzinach, nad tym zaś, czy są one w nich otaczane rodzicielską miłością, czy też nie, w ogóle się nie zastanawiano. Szczęście, radość i pomyślny rozwój dzieci nie były przedmiotem szczególntej troski. Nie wymagała tego ani organizacja rodziny, ani też panujące obyczaje obejmujące stosunek do dzieci. Te traktowano bowiem czysto instrumentalnie: były potrzebne do zapewnienia rodzinie egzystencji i do realizacji planów rodziców. Niecierpliwie czekano na czas, kiedy dzieci będą już zdolne do pracy w rodzinnym gospodarstwie, a im więcej ich było, tym lepiej dla pomyślności rodziny. Nie rozczulano się też nad nimi. Były traktowane bezwzględnie i surowo. Wymagano od nich przede wszystkim posłuszeństwa. Tak było przez całe wieki.

POLECAMY

Zjawisko zwane przywiązaniem

Dziś, kiedy tak bardzo doceniamy znaczenie rodzicielskiej miłości w życiu i rozwoju dziecka, ta smutna przeszłość budzi zastanowienie. Można by bowiem mniemać, że historia zaprzecza przekonaniu o potrzebie owej „witaminy M”, jak zaczęto nazywać rodzicielską miłość. Czyżby tamte, sięgające tak odległych czasów pokolenia dzieci, jakkolwiek żyły w trwałych rodzinach, jej – miłości – w ogóle nie zaznawały? Czyżby w przeszłości dzieci obywały się bez niej w swym rozwoju?

Coraz bardziej wyczerpującej odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza nam psychologia rozwoju dziecka. Szczególną rolę odegrało tu odkrycie i opisanie przez Johna Bowlby’ego zjawiska nazwanego przywiązaniem. Zjawisko to pokazuje rolę, jaką w rozwoju dziecka odgrywają prawa natury, którym przecież podlega także nasz gatunek – człowiek. Działanie tych praw daje o sobie znać w sposób wyjątkowo wyrazisty właśnie w początkowej fazie życia i rozwoju każdej jednostki ludzkiej. Zrozumienie ich działania i znaczenia jest najbardziej pouczające, kiedy skupiamy się na ludzkim noworodku. Bo przywiązanie zaczyna się krótko po jego przyjściu na świat i będzie mu towarzyszyć przez całe lata jego rozwoju. 

Jak wiadomo, noworodek człowieka spośród całego świata ożywionego wyróżnia się wyjątkowo niską zdolnością, a właściwie jej brakiem, do samodzielnego życia. Ta życiowa bezradność dziecka trwa od chwili, gdy przychodzi ono na świat, bardzo długo, bo co najmniej kilka lat, a i potem stopniowo dopiero zanika. Jedyne przygotowanie do życia, z jakim dziecko je zaczyna, zawdzięcza wyłącznie naturze. To ona bowiem obdarzyła je zapisem w jego genach doświadczenia, jakie w ciągu tysięcy lat zgromadzili odlegli, także zwierzęcy, przodkowie. Składają się nań nieliczne odruchy bezwarunkowe (a więc działające ślepo, niejako automatycznie), takie jak odruch s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI