Kształcenie specjalne dzieci
Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na:
POLECAMY
- niepełnosprawność (dla dzieci i młodzieży: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi);
- niedostosowanie społeczne;
- zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym dyrektor powołuje zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Zespół składa się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów (tj. psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych) prowadzących zajęcia z uczniem.
Planowanie działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Jednym z najważniejszych celów pracy zespołu jest integrowanie działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi. W praktyce oznaczać to powinno stosowanie jednakowych zasad postępowania z uczniem przez wszystkich nauczycieli, wykorzystywanie właściwych strategii nauczania, respektowanie zaleceń sformułowanych w orzeczeniu, informowanie się o wynikach diagnozy, postępach i trudnościach ucznia. Ze względu na to kryterium ważne miejsce w zespole powinien zajmować wychowawca. Działania mające na celu wsparcie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powinny zostać poprzedzone opracowaniem przez zespół pracujących z uczniem nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Jest ona złożonym procesem rozpoznania uwzględniającym kontekst funkcjonowania dziecka w przedszkolu, którego cel stanowi ocena:
- poziomu wiedzy i umiejętności,
- potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
- zakresu możliwości psychofizycznych i ograniczeń oraz trudności....