Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przygotowanie IPET i WOPFU

Psychologia i pedagogika

Obecnie prawie w każdej szkole uczą się dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dzieci posiadające opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Są też dzieci nieposiadające żadnej opinii, jednak wymagające pomocy psychologiczno-pedagogicznej z różnych przyczyn, np. z racji trudnej sytuacji rodzinnej. Wszyscy ci uczniowie to dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zatem istotą pracy nauczyciela jest umiejętność organizowania zajęć edukacyjnych dla bardzo zróżnicowanej grupy uczniów. W jednej grupie mają prawo uczyć się m.in. dzieci szczególnie uzdolnione i z niepełnosprawnością intelektualną, dysleksją rozwojową, przewlekłą chorobą lub zaburzeniami zachowania.

Kształcenie specjalne dzieci 

Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na:

POLECAMY

  • niepełnosprawność (dla dzieci i młodzieży: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi);
  • niedostosowanie społeczne;
  • zagrożenie niedostosowaniem społecznym.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym dyrektor powołuje zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Zespół składa się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów (tj. psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych) prowadzących zajęcia z uczniem.

Planowanie działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej 

Jednym z najważniejszych celów pracy zespołu jest integrowanie działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi. W praktyce oznaczać to powinno stosowanie jednakowych zasad postępowania z uczniem przez wszystkich nauczycieli, wykorzystywanie właściwych strategii nauczania, respektowanie zaleceń sformułowanych w orzeczeniu, informowanie się o wynikach diagnozy, postępach i trudnościach ucznia. Ze względu na to kryterium ważne miejsce w zespole powinien zajmować wychowawca. Działania mające na celu wsparcie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powinny zostać poprzedzone opracowaniem przez zespół pracujących z uczniem nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Jest ona złożonym procesem rozpoznania uwzględniającym kontekst funkcjonowania dziecka w przedszkolu, którego cel stanowi ocena:

  • poziomu wiedzy i umiejętności,
  • potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • zakresu możliwości psychofizycznych i ograniczeń oraz trudności....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI