Dyskalkulia – jak wspierać dziecko ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki?

Psychologia i pedagogika

Część dzieci przedszkolnych oraz większość uczniów w szkole zmaga się z takimi problemami w nauce matematyki, które zwykle mogą zostać rozwiązane dzięki pomocy i wsparciu nauczyciela oraz wysiłkowi umysłowemu dziecka. Dyskalkulia jednak stanowi innego rodzaju problemy.

Dyskalkulia – to specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Mówi się o nich wtedy, gdy u dziecka wystąpiły zaburzenia zdolności matematycznych rozumianych jako predyspozycje potrzebne do rozumienia problemów matematycznych. W konsekwencji takich zaburzeń dziecko nie potrafi poradzić sobie nawet z najprostszymi zadaniami. Należy przy tym zauważyć, że obserwowany u dziecka niski poziom umiejętności matematycznych nie jest związany z rozwojem intelektualnym dziecka, gdyż ten jest zwykle prawidłowy. Szacuje się, że problem dyskalkulii dotyczy 3–5% dzieci.

POLECAMY


Rodzaje dyskalkulii

Dyskalkulia werbalna (słowna) – to kategoria, która obejmuje zaburzenia zdolności nazywania pojęć oraz relacji matematycznych. Obserwuje się w tym przypadku także trudności z uchwyceniem pewnych zależności matematycznych, takich jak: oznaczenie ilości i kolejności przedmiotów, nazywanie cyfr i liczebników, symboli działań i dokonań matematycznych, np. brak zdolności utożsamiania ilości z odpowiadającą jej liczbą, trudności z określaniem liczby obiektów, problemy z nazywaniem cyfr i numerów (z użyciem liczebników głównych, porządkowych i zbiorowych). Dziecko w wieku szkolnym nie jest w stanie określić wartości zapisanej liczby, chociaż potrafi ją odczytać i zapisać.

Dyskalkulia leksykalna (czytelnicza, dysleksja liczbowa) – jest związana z umiejętnością czytania; zaburzenie to przejawia się w braku umiejętności lub trudnościach w odczytywaniu symboli matematycznych, cyfr, liczb i znaków operacyjnych oraz trudności w kojarzeniu symboli operacyjnych z ich nazwami. 

Dziecko z dyskalkulią leksykalną często nie rozróżnia cyfr o podobnych kształtach (6 i 9; 3 i 8) i tym samym nieprawidłowo odczytuje niektóre liczby, np. 67, 696, 308. W konsekwencji często popełnia ono błędy przy wybieraniu numeru telefonu czy liczeniu na kalkulatorze, myli numery autobusów, tramwajów czy peronów.
W wieku szkolnym obserwuje się lżejsze przypadki zaburzenia, kiedy dziecko nie odczytuje liczb wielocyfrowych, np. mających więcej niż jedno zero w środku lub na końcu, ułamków zwykłych i zapisanych w postaci dziesiętnej, pierwi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI