Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja matematyczna

17 listopada 2017

NR 24 (Luty 2017)

Doskonalenie umiejętności liczenia
Przykłady ćwiczeń i zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym

0 66

Kształtowanie, a następnie doskonalenie umiejętności liczenia to ważny i znaczący obszar edukacji matematycznej, z którym zapoznajemy dzieci na pierwszym etapie kształcenia – w przedszkolu. Przypomnijmy, nowa podstawa programowa zawiera następujący zapis: 
„Dziecko kończące wychowanie przedszkolne:

  • liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego;
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
  • porównuje szacunkowo liczebności zbiorów; rozróżnia zbiory równoliczne i nierównoliczne;
  • zna cyfry od 0 do 9 i tworzy z nich liczby od 0 do 10 i więcej”1. 

Sposobów na rozwijanie i doskonalenie umiejętności dziecięcego liczenia jest bardzo wiele. Możemy w tym celu wykorzystać wiele codziennych sytuacji i zdarzeń, które – odpowiednio spożytkowane – mogą stać się kolejnym doświadczeniem edukacyjnym i sprawić, że matematyka w subtelny sposób będzie wypełniać rzeczywistość edukacyjną dzieci w przedszkolu.

W artykule prezentujemy kilka praktycznych propozycji, które mogą stanowić wartościowy fundament do tworzenia własnych ćwiczeń i aktywności mających na celu doskonalenie umiejętność liczenia u dzieci w wieku przedszkolnym.

Przykład 1. Rozsypanka liczbowa

Jedną z propozycji aktywności służącej doskonaleniu umiejętności liczenia u dzieci może być rozsypanka liczbowa. Polega ona na prezentowaniu dzieciom zestawu pozostających w nieładzie liczb, wśród których brakuje jednej, 
co uniemożliwia ułożenie z nich ciągu liczbowego. Zadaniem dziecka jest uważne przyjrzenie się zaprezentowanym liczbom i wskazanie, której liczby brakuje. W ten sposób nie tylko jesteśmy w stanie sprawdzić, czy dziecko potrafi rozpoznawać wartości liczbowe i zna kolejność występowania liczb w ciągu liczbowym, ale również doskonalimy jego spostrzegawczość i uwagę.

Kolejnym krokiem jest stworzenie przez dziecko sekwencji liczb w kolejności od najmniejszej do największej bądź odwrotnie. W ten sposób dziecko samo sprawdza, czy wykonało zadanie poprawnie, czy też nie. 

Przykład 2. Dokończ działanie

Kolejna propozycja zabawy doskonalącej umiejętność liczenia polega na wprowadzaniu prostych działań na poznanych już liczbach. W tym celu możemy wykorzystać przedmioty znajdujące się w otaczającej przestrzeni, rozmaite pomoce dydaktyczne, liczmany i wszystko to, co przyciągnie uwagę wychowanków, gdyż – jak wiemy – zainteresowanie i ciekawość to klucz do osiągnięcia sukcesu w każdej dziedzinie kształcenia.

Niezwykle istotne jest utrzymanie klimatu zabawy w trakcie wykonywania tego typu zadań. Chodzi o to, by dziecko nie kojarzyło działań matematycznych jedynie ze żmudnym i przewidywalnym wysiłkiem umysłowym. Dlatego też, zanim zaczniemy wprowadzać jakiekolwiek działania na liczbach, obierzmy temat przewodni, wykorzystajmy konkretną zabawkę, która będzie towarzyszyć nam przez cały dzień, bądź zainteresujmy dzieci specjalnie stworzonym na tę okazję opowiadaniem. W ramach tego typu aktywności matematycznych przydatne jest opowiadanie różnorodnych historii, bajek, które będą ściśle związane z treścią zadania. Na przykład w lutym świętujemy Walentynki – Święto Zakochanych. Opowiadając o tym wydarzeniu, możemy wykorzystać również na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy