„By zmysły nie prysły”. Wspomaganie integracji sensorycznej dziecka

Kącik integracji sensorycznej

Ćwiczenia usprawniające integrację sensoryczną

Cel: Stymulacja przedsionka, propriocepcji, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój koordynacji ruchowej, stymulacja dotykowa

POLECAMY

Temat: Wyprawa do dżungli

Powitanie piosenką Mucha w samolocie, udając samoloty i „latając” po całej sali.

Ćwiczenie 1

  • Pozycja wyjściowa – stanie przodem.
  • Przebieg ćwiczenia – dziecko musi samolotem dotrzeć do dżungli, w pozycji stojącej trzyma taśmę Theraband (lub szalik) oburącz za plecami na wysokości łopatek; gdy samolot startuje, dziecko – pokonując opór taśmy – prostuje ręce w stawach łokciowych i biega po polu w kształcie kwadratu, którego kąty wyznaczone są przez pachołki.
     

Ćwiczenie 2 (jeśli jest do dyspozycji trampolina lub piłka fitness)

  • Pozycja wyjściowa – skoki na trampolinie.
  • Przebieg ćwiczeń – dziecko dotarło do dżungli, ale musi przeskoczyć kilka przepaści, skacząc na trampolinie w różnych pozycjach (na leżąco, siedząco, stojąco); na sygnał STOP zatrzymuje ruch.
     

Ćwiczenie 3

  • Pozycja wyjściowa – pozycja czworaczna.
  • Przebieg ćwiczeń – podczas spaceru po dżungli dziecko napotkało przewalone drzewo, pod którym musi przejść (pod wiszącą huśtawką układamy ścieżkę sensoryczną, dziecko musi przejść po niej na czworakach).
     

Ćwiczenie 4

  • Pozycja wyjściowa – stojąca, czworaczna.
  • Przebieg ćwiczenia – tor przeszkód, dziecko musi pokonać drogę prowadzącą  do dżungli – wąski most (ławeczka gimnastyczna), wiszący most (huśtawka zawieszona), kładka na ruchomych piaskach (platforma równoważna), kamienie przez rzekę (skoki po zaznaczonych miejscach).
     

Ćwiczenie 5

  • Pozycja wyjściowa – stabilna pozycja siedząca przy stoliku.
  • Przebieg ćwiczeń – przed dzieckiem kładziemy tacki wypełnione materiałami o różnej strukturze, np. piaskiem, kaszą i ryżem. Prosimy dziecko, aby palcem wskazującym narysowało to, z czym mu się kojarzy dżungla, oraz aby odwzorowało literki.
     

Ćwiczenie 6

  • Pozycja wyjściowa – siad skrzyżny na huśtawce.
  • Przebieg ćwiczenia – dziecko podczas przeprawy przez dżunglę napotyka zerwany most, więc musi przedostać się na drugą stronę za pomocą liny. Prosimy dziecko, żeby chwyciło linę oburącz i mocno ją trzymało; my trzymamy linę mocno w dłoni, a dziecko ruchem naprzemiennym ma dostać się jak najbliżej nas.
     

Ćwiczenie 7

  • Pozycja wyjściowa – leżenie w wygodnej dla dziecka pozycji.
  • Przebieg ćwiczeń – dziecko, wychodząc z dżungli, po drodze spotyka biedronkę (masażer wibracyjny lub mała piłka), która spaceruje po całym jego ciele, robiąc mocne dociski.

Cel: Stymulacja przedsionka, propriocepcji, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój koordynacji ruchowej, stymulacja dotykowa

Temat: Gotowanie i pieczenie

Ćwiczenie 1

  • Pozycja wyjściowa – leżenie przodem i tyłem.
  • Przebieg ćwiczenia – dziecko leży raz przodem, a raz tyłem; dorosły, robiąc masaż z dociskami i oklepywaniem, udaje, że kroi składniki na pizzę i ugniata, robiąc ciasto.
     

Ćwiczenie 2

  • Pozycja wyjściowa – stabilna pozycja siedząca.
  • Przebieg ćwiczeń – kładziemy przed dzieckiem pudełko napełnione wodą i mąkę ziemniaczaną (sami robimy masę plastyczną), dodajemy fioletowy barwnik.
     

Ćwiczenie 3

  • Pozycja wyjściowa – leżenie przodem na deskorolce.
  • Przebieg ćwiczenia – dziecko, leżąc na deskorolce, odpycha się i pokonuje ścieżkę wyznaczoną na podłodze taśmą malarską, zbierając zabawkowe warzywa i owoce do koszyka.
     

Ćwiczenie 4

  • Pozycja wyjściowa – pozycja stojąca.
  • Przebieg ćwiczeń – kładziemy na podłodze dużą kolorowankę z motywem winogrona, zadaniem dziecka jest pomalowanie jej dłonią z pomocą wcześniej zrobionej masy.
     

Cel: Stymulacja przedsionka, propriocepcji, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój koordynacji ruchowej, stymulacja dotykowa

Temat: Nad wodą

Ćwiczenie 1

  • Pozycja wyjściowa – stojąca przodem.
  • Przebieg ćwiczenia – naśladowanie ruchów terapeuty i chodzenie po całej sali (pływanie żabką, ruchy węża, chodzenie jak bocian – wysoko unosząc nogi, skakanie jak żabka) w interwałach szybko – wolno.
     

Ćwiczenie 2

  • Pozycja wyjściowa – siad skrzyżny na huśtawce.
  • Przebieg ćwiczenia – dziecko ma za zadanie przyczepić do linek zalaminowane rybki za pomocą spinaczy, a później je odczepiać, reagując na polecenia terapeuty (góra, dół, lewa lina, prawa lina); terapeuta siedzi nad dzieckiem, robiąc masaż pleców kolczastą piłeczką.
     

Ćwiczenie 3

  • Pozycja wyjściowa – stabilna pozycja siedząca.
  • Przebieg ćwiczeń – kładziemy przed dzieckiem miskę z wodą oraz zatopionymi w nim wodnymi zwierzątkami (lub malutkimi zabawkami), za pomocą pęsety ma ono je wszystkie powyjmować.
     

Ćwiczenie 4

  • Pozycja wyjściowa – stabilna pozycja siedząca.
  • Przebieg ćwiczeń – kładziemy przed dzieckiem kolorowe kamyczki, konfetti, plastikowe rybki, brokaty i wodę, dajemy mu pustą butelkę i prosimy, aby samodzielnie wykonało swoją butelkę sensoryczną.
     

Ćwiczenie 5

  • Pozycja wyjściowa – czworaczna.
  • Przebieg ćwiczenia – wyścig skaczącymi plastikowymi żabkami po wyznaczonym torze.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI