Autumn leaves are falling down

Język angielski w przedszkolu
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie są pomysły na jesienne zajęcia dla dzieci w wieku 3-6 lat?
  • Jak wprowadzać dzieci w tematykę kolorów liści na zajęciach?
  • Jak w zabawny sposób uczyć dzieci słownictwa jesiennego?
  • Jakie piosenki i rytmiczne zabawy można wykorzystać na zajęciach?
  • Jakie atrakcyjne arts & crafts związane z jesienią można zorganizować?
  • Jak przeprowadzać eksperymenty plastyczne z dziećmi w kontekście jesieni?
  • Jesień to piękna i kolorowa pora roku, ale nie ograniczajmy się na zajęciach językowych tylko do powtórki kolorów. To idealny czas na wprowadzenie elementów CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli m.in. poruszanie zagadnień z różnych dziedzin. To czas radości płynącej z szelestu liści i pięknych widoków, więc nie zapominajmy o nich na naszych zajęciach.

    Jesienne zajęcia dla dzieci trzyletnich

    Pomoce dydaktyczne: pacynka, flashcards/ilustracje ukazujące zielony, żółty, czerwony liść, liście z materiału lub pocięta bibuła w trzech kolorach.

    POLECAMY

    • Hello song.
    • Warm up questions: Nauczyciel za pomocą pacynki pyta: What’s your name? Dziecko odpowiada: I’m/I am...
    • Zabawa ruchowa z kolorami: Nauczyciel powtarza z dziećmi nazwy poznanych wcześniej kolorów (green, red, yellow). Następnie na ścianie/szafkach/oknach nauczyciel mocuje kartki w wyżej wymienionych kolorach. Demonstruje je z pacynką, mówi do niej: Lets go to yellow! I razem z pacynką podbiega do miejsca, w którym umieścił kartkę w kolorze żółtym. Powtarza demonstrację z pozostałymi kolorami. Później: Kasia, Asia, Bartek... – go to red! Jeśli dzieci potrzebują pomocy w wykonaniu zadania, nauczyciel wykonuje je razem z dziećmi.
    • Wprowadzenie słownictwa: red leaf, yellow leaf, green leaf. Nauczyciel pokazuje kartę z liściem, wskazuje na niego palcem i zaczyna skandować, np. Yellow leaf! Yellow leaf! Yellow leaf!, a dzieci dołączają. Kiedy już większość dzieci się przyłączy, nauczyciel zmienia kartę i rozpoczyna skandowanie kolejnego koloru.
    • Piosenka – Autumn leaves are falling down, The Kiboomers (YouTube). Inscenizujemy ruchem treść piosenki: spadają liście – opuszczamy ręce, ruszając palcami, wskazujemy ich kolory, obracamy się jak liście. Dobrym urozmaiceniem będzie zabawa z liśćmi, ich podrzucanie i zbieranie z przedszkolnego dywanu. Na jednych zajęciach piosenkę możemy „odtańczyć”, na drugich – potraktować ją jako tło do rzucania liśćmi (mogą to być kawałki bibuły w omawianych kolorach).
    • Goodbye song – np. The Goodbye song for children z kanału Dream English.

     

    Jesienne zajęcia dla dzieci czteroletnich

    Pomoce dydaktyczne: flashcards z liśćmi w kolorze żółtym, czerwonym, zielonym, brązowym, bibuła w wyżej wymienionych kolorach pocięta na spore kwadraty, sylwety liści, klej. 

    • Hello song.
    • Warm up questions: Nauczyciel za pomocą pacynki zadaje dzieciom pytanie: What’s your name? Dzieci odpowiadają: I’m/ I am...
    • Zabawa ruchowa Bring me something... – powtórzenie kolorów. Nauczyciel mówi: Bring me something yellow, a dzieci przynoszą na wyznaczone miejsce (środek dywanu, pojemnik) przedmioty z sali przedszkolnej, które są w danym kolorze.
    • Wprowadzenie słownictwa (green leaf, yellow leaf, red leaf, brown leaf). Nauczyciel pokazuje dzieciom kartę z liściem w danym kolorze, następnie wymawia nazwę tego, co przedstawia karta. Dzieci kolejno powtarzają za nauczycielem.
    • Zabawa ruchowa przy piosence – Autumn leaves are falling down, The Learning Station, podrzucanie bibuły pociętej w kwadraty.
    • CLIL – doświadczenie ze światłem i łączeniem kolorów. Po zabawie ruchowej z użyciem bibuły dzieci wybierają dwa kwadraty w różnych kolorach, kładą je jeden na drugim i kierują w stronę światła (okna, lampy). Obserwują kolory, które tworzą się poprzez połączenie np. żółtej i czerwonej bibuły.
    • Arts & crafts – wyklejanie sylwety liścia kwadratami z bibuły.
    • Goodbye song – np. Bye bye goodbye, Super Simple Songs.

     

    Jesienne zajęcia dla dzieci pięcioletnich

    Pomoce dydaktyczne: flashcards z jesiennymi ilustracjami, tacki, kasztany lub żołędzie, duża kostka do gry, liście, ruchome oczy, klej, flamastry, kartki papieru.

    • Hello song – wybrana przez nauczyciela, np. I’m Captain Jack (seria Captain Jack, wyd. Macmillan).
    • Warm up questions. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania (może, ale nie musi używać do tego pacynki).
      What’s your name? – dzieci odpowiadają: 
      My name is…
      What’s your favourite colour? – dzieci odpowiadają, np. blue, yellow… gestem, przybijając piątkę nauczycielowi trzy razy, trzy razy wymawiają też kolor.
    • Zabawa ruchowa nawiązująca do zagadnień z poprzednich zajęć, przykładowo: touch your nose, touch your tummy, touch something pink, touch something cold…
    • Wprowadzenie jesiennego słownictwa. Karty obrazkowe położone na tackach, przysypane żołędziami lub kasztanami. Dzieci rzucają kostką, zabierają z tacki tyle kasztanów/żołędzi, ile na kostce wypadło oczek. Po każdym rzucie dzieci mają szansę na odgadnięcie tego, co znajduje się na karcie obrazkowej. Kiedy padnie prawidłowa odpowiedź, wprowadzamy słówko zobrazowane na karcie, np. poprzez skandowanie, powtarzanie za nauczycielem. 
    • Gra memory – utrwalenie słownictwa. Na kartach do gry znajdują się te same ilustracje, co na kartach obrazkowych. Rozkładamy je ilustracjami do dołu. Zadaniem dzieci jest odnaleźć parę. Ważne jest to, by dzieci nazywały w języku angielskim każdą kartę, którą odkryją. Warto dodać do gry polecenia, takie jak: 

        Let’s try to find a pair – spróbuj odnaleźć parę,
        It’s your turn – twoja kolej,
        Is it a pair? – czy to para?
        It’s not a pair – to nie para,
        Let’s try again – spróbujmy jeszcze raz.

    • Zabawa muzyczno-rytmiczna do piosenki Who took the cookie from the cookie jar? Dzieci siedzą w kręgu, razem z nauczycielem rytmicznie klaszczą: ręce, kolana. Przed każdym uczestnikiem zabawy leży karta, ilustracją zwrócona ku dołowi. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, wytypować, na czyjej karcie znajduje się żołądź (zamiast tradycyjnego ciasteczka według pomysłu M. Bursche). Piosenka i zabawa pochodzą z kanału Super Simple Songs. 
    • Arts & crafts – ludziki z liści. Dzieci naklejają na kartę jesienne liście, następnie doklejają do nich ruchome oczy, dorysowują ręce, nogi, włosy – według własnego pomysłu. 
    • Goodbye song – np. The goodbye song for children, Dream English Kids.

     

    Jesienne zajęcia dla dzieci sześcioletnich

    Pomoce dydaktyczne: karty obrazkowe z jesiennym słownictwem, karty obrazkowe ze słownictwem w temacie pogody, parasol, kasztany lub woreczki gimnastyczne, pojemniki/tacki, klej, talerzyki papierowe, jesienne liście, plansze do bingo, zakrętki od napojów. 

    • Hello song – Hello, hello, it’s good to see you z serii Discover with Dex, wyd. Macmillan.
    • Warm up questions. Nauczyciel zadaje pierwsze pytanie na rozgrzewkę, następnie pierwsze dziecko zadaje to samo pytanie drugiemu, drugie trzeciemu i tak do końca.

        What’s your name? – dzieci odpowiadają:  My name is…
        What’s your favourite colour? – tak jak w propozycji zajęć dla pięciolatków, dzieci przybijają piątki trzy razy, wymawiając nazwę swojego ulubionego koloru tę samą liczbę razy.
        How are you? – przykładowe odpowiedzi: I’m good, I’m great, I’m wonderfull, I’m tired, I’m hungry, I’m not so good. 

    • Przypomnienie zakresu słownictwa z działu Weather – pogoda. Krótkie przypomnienie razem z gestami, np. sunny – poruszanie palcami u dłoni, windy – poruszanie wyprostowanymi rękoma. Do tego, krótka rozmowa na temat pogody charakterystycznej dla omawianej pory roku (Autumn/Fall).
    • Zabawa Let’s jump in the puddle. Potrzebujemy ilustracji przedstawiających zjawiska atmosferyczne. Rozkładamy je na dywanie, np. na niebieskich kartkach wyciętych w kształcie kałuż. Dzieci kolejno będą skakać po kałużach, doskakując do kałuży z odpowiednią ilustracją. I tak: dziecko pierwsze trzyma rozłożony parasol i przygotowuje się do skakania, dziecko drugie mówi np.: sunny, więc dziecko pierwsze skacze tak długo po kałużach, aż doskoczy do ilustracji przedstawiającej słoneczną pogodę. 
    • Zabawa z elementami rzutu, wprowadzenie słownictwa jesiennego. Karty obrazkowe ułożone są ilustracjami do dołu w obręczach gimnastycznych lub pojemnikach. Dzieci rzucają kasztanami lub woreczkami gimnastycznymi, przynoszą do nauczyciela tę kartę, w której obręcz (pojemnik) uda im się trafić. Wtedy zabawę zatrzymujemy i wprowadzamy dane słówko, powtarzając je kilkakrotnie z przedrostkami oraz w pełnym zdaniu. Przykładowo:

        Nauczyciel: umbrella, dzieci: umbrella.
        Nauczyciel: an umbrella, dzieci: an umbrella.
        Nauczyciel: the umbrella, dzieci: the umbrella.
        Nauczyciel: This is an umbrella, dzieci: This is an umbrella.
        Kontynuujemy zabawę.

    • Arts & crafts – jesienny wieniec. Wycinamy środek papierowego talerzyka. Powstały w ten sposób okrąg oklejamy liśćmi. Wycinamy dziurkę i przewlekamy wstążkę tak, by wieniec można było zawiesić.
    • Utrwalenie słownictwa – gra „Bingo!”. Nauczyciel rozdaje dzieciom plansze do bingo. Każda z plansz ma sześć ilustracji, niektóre z nich się powtarzają. Plansze są różne. Nauczyciel wymienia poznane jesienne słówka (może, ale nie musi posiłkować się kartami obrazkowymi), a dzieci, które wypatrzą je na swojej planszy, zasłaniają ilustrację zakrętką od napoju. Dziecko, które jako pierwsze zakryje całą planszę, mówi: Bingo!, co kończy grę.
    • Goodbye song – dowolna, wybrana przez nauczyciela lub dziecko (np. przez zwycięzcę bingo).

     

    Bank jesiennych pomysłów 

    Propozycje słownictwa:

    • Autumn/Fall;
    • yellow/orange/brown/green/red/gold leaf;
    • acorn, chestnut;
    • rain, umbrella, wellingtons, raincoat;
    • rake, pile;
    • forrest, park;
    •  fox, owl, mouse, snake, squirrel.

     

    Jesienne książki dla najmłodszych, na podstawie których można zaplanować ciekawe zajęcia językowe:

    • That’s not my squirrel... – wyd. Usborne. To pięknie wydana książeczka sensoryczna opowiadająca o myszce, która szuka swojej zaprzyjaźnionej wiewiórki. Dzieci poznają tutaj słownictwo dotyczące zwierzęcych części ciała, a także opisów faktur, np. miękki, puchaty. Powtarzająca się struktura That’s not my squirrel... przypada do gustu nie tylko najmłodszym.
    • Shark in the park on the windy day Nicka Sharratta – przezabawna historyjka o chłopcu, który patrzy przez swój teleskop i któremu wydaje się, że widzi w parku rekina. Oczywiście rekinem okazują się różne przedmioty, a raczej ich fragmenty. Dzięki tej książce wzbogacimy dziecięce słownictwo o tematykę związaną z parkiem, ale również o nazwy różnych przedmiotów, które niekoniecznie w parku możemy spotkać. Melodyjny język i powtarzające się zwroty zaciekawiają dzieci w każdym wieku. 
    • The Gruffalo Julii Donaldson – to jedna z najpopularniejszych książek Julii Donaldson. Opowiada o małej myszce, która wędrując przez park, spotyka kolejno zwierzęta, które mają na nią chrapkę. Aby uniknąć niebezpieczeństwa z ich strony, wymyśla stwora – Gruffalo, którego ulubioną potrawą są napotkane zwierzęta. Okazuje się jednak, że Gruffalo istnieje i ma chrapkę na mysz, która znajduje sposób na to, by nie zostać przez nikogo zjedzoną. Oprócz leśnych zwierząt dzieci poznają również ich domy, części ciała. Internet pełen jest ciekawych materiałów do wydruku, inspiracji i pomysłów na wykorzystanie The Gruffalo podczas zajęć. Lekkie pióro Julii Donaldson sprawia, że treść książki bardzo szybko jest zapamiętywana zarówno przez dzieci, jak i nauczycieli. 

     

    Jesienne arts & crafts

    • Zwierzęta z liści – wystarczą jesienne liście, flamastry i odrobina wyobraźni. Liść z ruchomymi oczkami od azu przeistacza się w zwierzątko, któremu dorysowujemy kończyny. Taka praca idealnie pobudza wyobraźnię.
    • Dyniowe pieczątki – w odrobinie pomarańczowej farby maczamy zakrętkę po napoju, odbijamy ją na kartce jak stempel – trzy razy blisko siebie, dorysowujemy ogonek i mamy piękną jesienną dynię.
    • Jesienne drzewo – do szablonu pnia wystarczy dodać kolorowe odciski palców, które przeobrażają się w liście.
    • Odciski dłoni – ogromne pole do popisu dla dziecięcej wyobraźni. Z odciśniętej dłoni może powstać lis, żołądź, a nawet dynia!
    • Niewidzialne liście – nie ma chyba takiej osoby, która nie tworzyłaby takiego dzieła! Wystarczy liście pokryć kartką, a następnie kredkami (najlepiej świecowymi) zamalować jej powierzchnię, na której ukażą się piękne odciski liści. 

     

    Jesienne eksperymenty i doświadczenia

    • Przechodzenie kolorów – sylwetę liścia lub innej charakterystycznej dla jesieni rzeczy należy pokryć kawałkami bibuły (bez kleju, wystarczy je położyć), a następnie spryskać wodą, chwilę odczekać i ostrożnie pęsetą zdjąć kawałki bibuły z kartki. Kolory po zmoczeniu przechodzą na kartkę, tworząc piękny akwarelowy liść. 
    • Łączenie kolorów – wystarczy nałożyć na siebie dwie cienkie bibułki w różnych kolorach i skierować je w stronę światła, np. okna lub lampy, by zaobserwować połączenie kolorów.
    • Chlorofil – jeśli lubicie eksperymentować i macie do tego warunki, gorąco polecam eksperyment z chlorofilem w roli głównej. Liście w różnych kolorach (każdy kolor osobno) zalewamy gorącą wodą z alkoholem i szczelnie zakręcamy słoik. Po pewnym czasie liście zaczną uwalniać do wody swój kolor. Im więcej alkoholu, tym będzie on intensywniejszy. 

     

    Inne aktywności

    • Jesienne pudełko – pojemnik, do którego wkładamy wszystko, co kojarzy nam się z jesienią, a więc: kasztany, żołędzie, liście, małe dynie, figurki zwierząt. Pojemnik wypełniamy np. kaszą manną. Dzieci wyciągają z kaszy z zamkniętymi oczami kolejne przedmioty, odgadując po dotyku, czym one są.
    • Tęcza z liści – spróbujcie razem z dziećmi ułożyć tęczę, czyli liście, tak by kolory przechodziły z liścia na liść – zacznijcie od zielonego, który powoli zmienia się w żółty, ten w pomarańczowy, czerwony…
    • Kasztanowe kształty – na wykonanie kasztanowych ludzików co prawda nie ma na zajęciach językowych czasu, ale na układanie kształtów – owszem. Wystarczy poprosić dzieci, by ułożyły kształty z darów jesieni, nazwały zarówno dary, jak i kształty, a także policzyły, ilu elementów musiały użyć, by dany kształt powstał. Jedna pomoc dydaktyczna, a tyle umiejętności.

     

    Korzystajmy z darów jesieni, nie bójmy się prac plastycznych na zajęciach językowych, wplatajmy elementy z różnych dziedzin, bo język angielski to nie tylko słówka i gry. To przede wszystkim dobra zabawa, a ta jest wtedy, kiedy dobrze bawi się i uczeń, i nauczyciel. Nie bójmy się nowości, wykorzystujmy jak najwięcej tego, co daje nam przyroda, szczególnie w okresie jesiennym. 

    Przypisy

      POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI