Dołącz do czytelników
Brak wyników

English time

3 października 2018

NR 40 (Październik 2018)

Autumn leaves are falling down

0 199

Jesień to piękna i kolorowa pora roku, ale nie ograniczajmy się na zajęciach językowych tylko do powtórki kolorów. To idealny czas na wprowadzenie elementów CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli m.in. poruszanie zagadnień z różnych dziedzin. To czas radości płynącej z szelestu liści i pięknych widoków, więc nie zapominajmy o nich na naszych zajęciach.

Jesienne zajęcia dla dzieci trzyletnich

Pomoce dydaktyczne: pacynka, flashcards/ilustracje ukazujące zielony, żółty, czerwony liść, liście z materiału lub pocięta bibuła w trzech kolorach.

  • Hello song.
  • Warm up questions. 
    Nauczyciel za pomocą pacynki pyta: What’s your name? Dziecko odpowiada: I’m/I am...
  • Zabawa ruchowa z kolorami. 
    Nauczyciel powtarza z dziećmi nazwy poznanych wcześniej kolorów (green, red, yellow). Następnie na ścianie/szafkach/oknach nauczyciel mocuje kartki w wyżej wymienionych kolorach. Demonstruje je z pacynką, mówi do niej: Lets go to yellow! I razem z pacynką podbiega do miejsca, w którym umieścił kartkę w kolorze żółtym. Powtarza demonstrację z pozostałymi kolorami. Później: Kasia, Asia, Bartek... – go to red! Jeśli dzieci potrzebują pomocy w wykonaniu zadania, nauczyciel wykonuje je razem z dziećmi.
  • Wprowadzenie słownictwa: red leaf, yellow leaf, green leaf. 
    Nauczyciel pokazuje kartę z liściem, wskazuje na niego palcem i zaczyna skandować, np. Yellow leaf! Yellow leaf! Yellow leaf!, a dzieci dołączają. Kiedy już większość dzieci się przyłączy, nauczyciel zmienia kartę i rozpoczyna skandowanie kolejnego koloru.
  • Piosenka – Autumn leaves are falling down, The Kiboomers (YouTube).
    Inscenizujemy ruchem treść piosenki: spadają liście – opuszczamy ręce, ruszając palcami, wskazujemy ich kolory, obracamy się jak liście. Dobrym urozmaiceniem będzie zabawa z liśćmi, ich podrzucanie i zbieranie z przedszkolnego dywanu. Na jednych zajęciach piosenkę możemy „odtańczyć”, na drugich – potraktować ją jako tło do rzucania liśćmi (mogą to być kawałki bibuły w omawianych kolorach).
  • Goodbye song – np. The Goodbye song for children z kanału Dream English.

Jesienne zajęcia dla dzieci czteroletnich

Pomoce dydaktyczne: flashcards z liśćmi w kolorze żółtym, czerwonym, zielonym, brązowym, bibuła w wyżej wymienionych kolorach pocięta na spore kwadraty, sylwety liści, klej. 

  • Hello song.
  • Warm up questions. 
    Nauczyciel za pomocą pacynki zadaje dzieciom pytanie: What’s your name? Dzieci odpowiadają: I’m/ I am...
  • Zabawa ruchowa Bring me something... – powtórzenie kolorów. 
    Nauczyciel mówi: Bring me something yellow, a dzieci przynoszą na wyznaczone miejsce (środek dywanu, pojemnik) przedmioty z sali przedszkolnej, które są w danym kolorze.
  • Wprowadzenie słownictwa (green leaf, yellow leaf, red leaf, brown leaf). 
    Nauczyciel pokazuje dzieciom kartę z liściem w danym kolorze, następnie wymawia nazwę tego, co przedstawia karta. Dzieci kolejno powtarzają za nauczycielem.
  • Zabawa ruchowa przy piosence – Autumn leaves are falling down, The Learning Station, podrzucanie bibuły pociętej w kwadraty.
  • CLIL – doświadczenie ze światłem i łączeniem kolorów. 
    Po zabawie ruchowej z użyciem bibuły dzieci wybierają dwa kwadraty w różnych kolorach, kładą je jeden na drugim i kierują w stronę światła (okna, lampy). Obserwują kolory, które tworzą się poprzez połączenie np. żółtej i czerwonej bibuły.
  • Arts & crafts – wyklejanie sylwety liścia kwadratami z bibuły.
  • Goodbye song – np. Bye bye goodbye, Super Simple Songs.

Jesienne zajęcia dla dzieci pięcioletnich

Pomoce dydaktyczne: flashcards z jesiennymi ilustracjami, tacki, kasztany lub żołędzie, duża kostka do gry, liście, ruchome oczy, klej, flamastry, kartki papieru.

  • Hello song – wybrana przez nauczyciela, np. I’m Captain Jack (seria Captain Jack, wyd. Macmillan).
  • Warm up questions. 
    Nauczyciel zadaje dzieciom pytania (może, ale nie musi używać do tego pacynki).
    What’s your name? – dzieci odpowiadają: 
    My name is…
    What’s your favourite colour? – dzieci odpowiadają, np. blue, yellow… gestem, przybijając piątkę nauczycielowi trzy razy, trzy razy wymawiają też kolor.
  • Zabawa ruchowa nawiązująca do zagadnień z poprzednich zajęć, przykładowo: touch your nose, touch your tummy, touch something pink, touch something cold…
  • Wprowadzenie jesiennego słownictwa. 
    Karty obrazkowe położone na tackach, przysypane żołędziami lub kasztanami. Dzieci rzucają kostką, zabierają z tacki tyle kasztanów/żołędzi, ile na kostce wypadło oczek. Po każdym rzucie dzieci mają szansę na odgadnięcie tego, co znajduje się na karcie obrazkowej. Kiedy padnie prawidłowa odpowiedź, wprowadzamy słówko zobrazowane na karcie, np. poprzez skandowanie, powtarzanie za nauczycielem. 
  • Gra memory – utrwalenie słownictwa. 
    Na kartach do gry znajdują się te same ilustracje, co na kartach obrazkowych. Rozkładamy je ilustracjami do dołu. Zadaniem dzieci jest odnaleźć parę. Ważne jest to, by dzieci nazywały w języku angielskim każdą kartę, którą odkryją. Warto dodać d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy