Dołącz do czytelników
Brak wyników

English time

20 lutego 2019

NR 44 (Luty 2019)

Spring workshop with The Very Hungry Caterpillar

0 144

Wiosna to chyba najbardziej kolorowa i pogodna pora roku. Napawa mnie optymizmem i nową energią do działania, motywuje, więc to właśnie wtedy do głowy przychodzą najbardziej szalone projekty, szczególnie te edukacyjne.  

Kiedy aura za oknem zmienia się na weselszą, a świat budzi się do życia, wprowadzam jeden z moich ulubionych i najmilszych do przeprowadzenia kręgów tematycznych jakim jest krąg – Insekty. Biedronki, motyle, pszczoły to piękne kolory natury, więc nie mogę ich ominąć na zajęciach, gdy wszyscy wyczekują wiosny. Na „angielskim”, jak mówią przedszkolaki, oglądamy owady przez lupę, łapiemy je w słoiki, naklejamy ilustracje na słoiki, próbujemy wypowiadać związane z naszym działaniem niektóre słowa w języku angielskim. Dzieci chłoną wybrane elementy języka przez działanie i ciekawie zorganizowaną przestrzeń do zabawy. Umieszczam w tej przestrzeni realne zdjęcia lub preparaty, a umiejętność mówienia dzieci nie ogranicza się jedynie do wypowiadania kilku słówek nazw samych owadów. Przedstawiam wybrane elementy pasujące tematycznie, np. cykl rozwojowy motyla.  Pomaga mi w tym pewna książka, uwielbiana przez dzieci, a rodziców na całym świecie, a od kilku lat – także nauczycieli.
The Very Hungry Caterpilar autorstwa Erica Carle'a to jedna z najpopularniejszych książek używanych przez nauczycieli w trakcie procesu nauki języka angielskiego u najmłodszych słuchaczy. Swój geniusz zawdzięcza niecodziennym, ale prostym ilustracjom, niebanalnej formie, a także krótkiej, ale bogatej treści. Historia opowiada o jajeczku, z którego wykluwa się bardzo głodna gąsieniczka. Przegryza się ona przez różne owoce, a następnie niekoniecznie zdrowe produkty spożywcze. Boli ją brzuch, robi się tłuściutka, przegryza się przez zielony liść, a na końcu zamienia się w pięknego motyla.
To piękna książka, która daje ogrom możliwości do pracy z dziećmi i nie tylko. Razem z najmłodszymi rozkładam ją na czynniki pierwsze, chłoniemy słownictwo, poznajemy tyle, ile udaje nam się z książki „wyciągnąć”. A na zakończenie – zapraszamy rodziców. Przygotowuję wtedy trwające ok. 2 godziny warsztaty z rodzicami. Bardzo lubię tę formę – opiekunowie chętnie w niej uczestniczą, angażują się, a dzieci odgrywają rolę ekspertów. Po cyklu zajęć opartych na The Very Hungry Caterpillar, w Polsce znanej jako Bardzo głodna gąsienica, dzieci na tego typu warsztatach czują się pewnie. Bardzo dobrze znają treść książki, a także polecenia i słownictwo w języku angielskim, czym chętnie chwalą się przed rodzicami.
Treści, które możemy poruszyć podczas realizacji zajęć zarówno w języku polskim, jak i angielskim to:

  • cykl rozwojowy motyla,
  • dni tygodnia,
  • nazwy i wygląd owoców,
  • nazwy i wygląd produktów spożywczych,
  • zdrowe/niezdrowe jedzenie,
  • liczby.

Warsztaty z rodzicami  

Do przygotowania: książka, pudełka z akcesoriami do przedstawień, sznurek, koraliki czerwone i zielone, koraliki owoce, stojące gąsienice z otworami, dni tygodnia, cyfry, liście z dziurkami, zabawkowe jedzenie, dzwonki naciskane, papierowe talerzyki, klej, flamastry, cztery rodzaje makaronu, balony do dekoracji, owoce w formacie A4, karteczki samoprzylepne, sporych rozmiarów gąsienica z brystolu, medale dla uczestników, ilustracje owoców do podziału grup.

Dekoracja
W moim przedszkolu każdy dzień realizacji wybranego kręgu tematycznego wiąże się z odpowiednią dekoracją, a już tym bardziej warsztaty z rodzicami. Na lampach przywiesiłam gąsienicę wykonaną z balonów (aby była w miarę stabilna, nadmuchane balony skleiłam bokami taśmą dwustronną „ogonkami do góry”, a „ogonki” związałam żyłką i na tej właśnie żyłce powiesiłam na lampie). Świat Erica Carle'a, a przy tym i gąsienicy, to świat kolorowych kół, dlatego zestaw kół origami jednej wielkości porozwieszałam na oknach, drzwiach, lampach, ścianach, przyklejając je uprzednio do różnej długości sznurków. Nie mogło też zabraknąć mojego stroju – udało mi się wyszperać w jednym ze sklepów sieci meblarskiej poszewki na poduszki z gąsienicą w roli głównej, więc uszyłam z nich spódniczkę. Do tego zielone rajstopy i koniecznie – opaska na głowę z pomponików. Moją ulubioną dekoracją przy każdej okazji są ozdobne napisy, chorągiewki i girlandy, więc nie mogło zabraknąć także ich.

Powitanie
Gości należy przywitać i przedstawić im plan działania. Ja mówiłam pokrótce, jak będą wyglądały warsztaty: zapoznamy się z treścią książki, a potem wykonamy do niej zadania. Będziemy też zmieniać miejsce – raz będzie to dywan, raz będzie to część stolikowa, a raz – sala gimnastyczna.

Wspólne czytanie – „Let’s read The Very Hungry Caterpillar together!”
Znaczenie słowa „wspólne” zależy trochę od relacji w grupie. Czy książkę na zmianę przeczytają rodzice, czy tak jak w moim przypadku – ja z dziećmi, to zależy od przeprowadzającego warsztaty. W mojej grupie czytałam ja, a dzieci dopowiadały część zdań, przykładowo – ja: „w poniedziałek zjadła...”, a dzieci kończyły ile owoców (widziały na ilustracji) oraz powtarzającą się końcówkę „ale nadal chciało jej się jeść”.

Podział na grupy – „Let’s make smaller groups”
W jednej z drogerii znalazłam kartonowe podkładki pod kubki, wyglądające jak przekroje owoców. Były akurat cztery rodzaje, wykorzystałam je więc jako znaczniki do podziału grup. 
Wrzuciłam je do materiałowego worka, dzieci losowały owoc dla siebie i swojego rodzica. Następnie pary udawały się do odpowiednio oznaczonych stolików.

Słownictwo

  • caterpillar – gąsienica,
  • leaf – liść,
  • egg – jajeczko,
  • cocoon – kokon,
  • butterfly – motyl,
  • hungry – głodny,
  • Monday – poniedziałek,
  • Tuesday – wtorek,
  • Wednesday – środa,
  • Thursday – czwartek,
  • Friday – piątek,
  • Saturday – sobota,
  • Sunday – niedziela,
  • one apple – jedno jabłko,
  • two pears – dwie gruszki,
  • three plums – trzy śliwki,
  • four strawberries – cztery truskawki,
  • five oranges – pięć pomarańczy,
  • piece of chocolate cake – kawałek 
  • czekoladowego ciasta,
  • ice cream cone – rożek lodowy,
  • cucumber – ogórek,
  • one slice of cheese – plasterek sera,
  • lollipop – lizak,
  • cherry pie – ciasto wiśniowe,
  • sausage – kiełbaska,
  • cupcake – babeczka,
  • watermelon – arbuz,
  • stomachache – ból brzucha.

Ruchome gąsieniczki – „The walking caterpillars”
Pierwszym zadaniem przy stolikach było wykonanie ruchomych gąsieniczek, czyli bransoletek, na których gąsieniczka goni owoc. Do tego potrzebny jest dowolny rodzaj sznurka (kolorowa mulina wygląda najfajniej), koraliki z dużymi dziurkami (by nie tracić czasu na trudności w nawlekaniu) w kolorach czerwonym i zielonym (ja używałam takich przeznaczonych do układania i prasowania) oraz koraliki owoce (dostępne w różnych firmach zaopatrujących przedszkola w materiały plastyczne). Wykonanie jest bardzo proste – wystarczy nawlec koraliki w kolejności: owoc, czerwony koralik, kilka zielonych koralików i zawiązać na przegubie dłoni. Przesuwając koraliki, odnosi się wrażenie, że głodna gąsieniczka podąża za owocem.

Gąsieniczkowy quiz – „The caterpillar quiz”
Po wykonaniu bransoletek wszystkie drużyny powróciły do części dywanowej. Tam, za pomocą quizu sprawdziłam pamięć rodziców – pytania dotyczyły oczywiście przeczytanej wcześniej książki. Przerwa między czytaniem a quizem była celowa – chciałam, by dzieci miały jak największą frajdę, a to było pewne, że część informacji z głów rodziców poszła w niepamięć. W sali rozwieszone były podpowiedzi: sporych rozmiarów gąsienica wisiała na ścianie, a na szybach owoce formatu A4, w liczbie występującej w książce. Rodzice i dzieci nadal działali w grupach. Każda z grup miała przypisany dzwonek naciskany – drużyna, która znała odpowiedź na pytanie, naciskała na dzwonek.
Przykładowe pytania:

  • Którego koloru nie ma na gąsienicy?
    • żółtego,
    • zielonego,
    • fioletowego.
  • Co gąsienica zjadła w środę?
    • dwie gruszki,
    • trzy śliwki,
    • jedno jabłko.
  • Ile truskawek zjadła gąsienica?
    • trzy,
    • cztery,
    • pięć.
  • Co bolało gąsienicę?
    • brzuch,
    • nogi,
    • głowa.
  • Którego owocu nie jadła gąsienica?
    • gruszki,
    • śliwki,
    • banana.
  • Którego dnia gąsienica jadła pomarańcze?
    • trzeciego,
    • piątego,
    • czwartego.
  • Które produkty jadła gąsienica?
    • kiełbaskę,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy