Dołącz do czytelników
Brak wyników

English time

9 stycznia 2019

NR 43 (Styczeń 2019)

Let’s have some fun! Karnawał w przedszkolu

0 175

Powiedzenie co kraj, to obyczaj w przypadku karnawału sprawdza się rewelacyjnie. W każdym kraju jest on bowiem obchodzony zupełnie inaczej. Wszystkie zwyczaje łączy jednak wspólny element – zabawa!

Karnawał w Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii karnawał nie wyróżnia się szczególnie od reszty roku (poza jednym wyjątkiem). Większą uwagę Brytyjczycy przywiązują do celebracji Nowego Roku. W niektórych miejscach, jak np. w Szkocji, Nowy Rok celebruje się przez kilka dni. Wyjątek, o którym mowa powyżej, to Nothing Hill Carnival, który odbywa się w sierpniu. To wydarzenie bardzo kolorowe i głośne, podczas niego przez dzielnicę Nothing Hill przechodzi bowiem barwna parada, w której udział biorą przebrane dzieci tańczące w rytm muzyki, a także dorośli. Na dystansie 5 kilometrów rozstawionych jest 45 scen, przy czym na każdej grany jest inny rodzaj muzyki. Podczas wydarzenia są też oczywiście wybory Miss, Mistera oraz DJ’a. Okres zimowego karnawału kończy Pancake Day, obchodzony w ostatni wtorek przed Środą Popielcową. To taki brytyjski odpowiednik naszego tłustego czwartku. Jego tradycja wywodzi się z XV w., kiedy to w krajach anglosaskich w okresie Wielkiego Postu zakazane było spożywanie jajek oraz mleka. Ludność szukała wykorzystania dla tychże produktów, by zużyć zalegające w domu zapasy przed postem. Jednak Pancake Day to nie tylko słodkości, ale także różnego rodzaju zabawy, jak bieg z naleśnikami. Uczestnicy ścigają się, trzymając w ręku patelnię z naleśnikiem. Tradycję tę zapoczątkowała niegdyś kobieta, która nie słysząc kościelnych dzwonów, wybiegła z patelnią z domu, by nie spóźnić się na mszę.

Karnawał w Stanach Zjednoczonych

W Stanach Zjednoczonych „tłusty wtorek” kojarzony jest przede wszystkim z Mardi Gras, czyli tzw. ostatkami, odbywającymi się w Nowym Orleanie. To miasto znane z przenikania się różnych kultur, więc różne grupy etniczne urządzają różne, ale nie kolidujące ze sobą parady. Przez miasto poruszają się wielkie platformy pełne barwnych przebranych postaci, muzyki i tańca. Występujący na platformach obdarowują uczestników karnawału kolorowymi koralikami, wśród których królują kolory: zielony, fioletowy oraz złoty, symbolizujące wiarę, sprawiedliwość i władzę. Pod koniec karnawału serwowane jest królewskie ciasto, które należy jeść ostrożnie, może się bowiem w nim znajdować plastikowa figurka. „Szczęśliwiec”, który na nią natrafi, jest zobowiązany do wyprawienia u siebie przyjęcia.
Te wszystkie aspekty kulturowe to doskonała inspiracja do zajęć językowych, gdzie oprócz słownictwa i struktur gramatycznych dzieci poznają również obcą im dotąd kulturę.

Carnival vocabulary:

carnival – karnawał
fireworks – fajerwerki
mask – maska
dress up – przebieranie
baloon – balon
pancake – naleśnik
pan – patelnia
music – muzyka
festival – festiwal
parade – parada
platform – platforma
dance – taniec
contest – konkurs
policeman – policjant
firefighter – strażak
superhero – bohater
king – król
cowboy – kowboj
pirate – pirat
astronaut – astronauta
robot – robot
magician – magik
cook – kucharz
princess – księżniczka
queen – królowa
butterfly – motyl
fairy – wróżka
singer – piosenkarka
ballerina – baletnica
indian – Indianka
confetti – konfetti

Carnival songs – Karnawałowe piosenki 

  • „Mardi Gras parade” (The Kiboomers – YouTube) – prosta piosenka z czynnościami do naśladowania – march, swing, sway, jump, shake. 
  • „Everybody loves carnival” (YouTube) – kolejna prosta piosenka, w której występują różne przebrania, okraszona dodatkowo ilustracjami, które ukazują różne aspekty kulturowe, w tym np. platformy występujące na paradzie.

Carnival games & activities – Karnawałowe gry i ćwiczenia

  • „Pancake race”,  czyli wyścig naleśnikowy – wytnij i zalaminuj patelnię z papieru (jeśli masz możliwość użycia prawdziwych patelni, to oczywiście je wybierz). Podziel dzieci na rzędy, każdy rząd musi mieć dwie patelnie (jedna patelnia na rząd też wystarczy, ale jednak więcej zabawy jest z dwiema). Pierwsza osoba z rzędu biegnie, zbierając po drodze flashcards lub ilustracje, nazywając je, zanim włoży na patelnię. Kiedy zbierze wszystkie lub te, które jest w stanie nazwać, wraca do swojego rzędu, przekładając na patelnię kolejnej osoby swoje zdobycze. Kolejna osoba musi zebrać te ilustracje, które zostały (jeśli nie zrobił tego poprzednik). Jeśli nie została żadna, wtedy rozkłada je, nazywając, by kolejna osoba mogła je znów zebrać.
  • „Turn the pancake”, czyli przewróć  naleśnik –  przygotuj ilustracje na papierowych kołach. Muszą być one zalaminowane lub wycięte z grubszej tektury. Niech dzieci przewracają je plastikową szpatułką (taką, jakiej używasz w domu do przewracania kotletów) i nazywają to, co znajduje się na spodzie naleśnika. Aby uatrakcyjnić grę, możesz dodać tutaj element czasowy, np. ustawiając minutnik i mówiąc, że jest tylko tyle czasu, by naleśniki się nie przypaliły.  
  • „Big feet”, czyli wielkie stopy –  wytnij z grubego kartonu  duże stopy. Jeśli grupa jest niewielka, wystarczą dwie, jeśli jest większa – podziel uczniów na grupy (rzędy) i zadbaj o to, by każda grupa miała swoją parę stóp. W stopach zrób dwa otwory i przewlecz przez nie gumkę (np. taką kupowaną na metry), by dzieci mogły wsunąć w nie swoje stopy. Rozmieść flashcards w różnych miejscach w sali. Zadaniem dzieci będzie dotarcie do wymienionej przez Ciebie karty; w innej wersji dziecko może dotrzeć do wybranej przez siebie karty.
  • „Baloon pop” – przebijanie balonika. Przygotuj ilustracje przedstawiające słownictwo i złóż je na mniejsze. Włóż do balona, nadmuchaj go i zawiąż. Niech zadaniem dzieci będzie przebicie balona poprzez nadepnięcie lub siad na nim. Kiedy balon pęknie, należy odnaleźć karteczkę, która była w środku, i nazwać to, co się na niej znajduje. Większa zabawa jest wtedy, kiedy karteczki z ilustracjami wykonasz odręcznie. Dzieci mają niezły ubaw, kiedy – tak jak ja – nie przejawiasz talentu plastycznego. 
  • „Prize pop” – jeśli obawiasz się, że pomysł z balonem może nie być najlepszy dla twojej grupy, to przygotuj kubeczki (najlepiej papierowe), bibułę oraz ilustracje przedstawiające utrwalane słownictwo. Karteczki z ilustracjami włóż do kubeczków, a następnie nałóż na nie bibułę i zabezpiecz ją gumką recepturką. Zadaniem dzieci będzie przebicie bibuły, wyciągnięcie kartki i nazwanie tego, co się na niej znajduje.
  • „The wheel of fortune”, koło fortuny z tektury. Aby używać go również przy innych okazjach, niech będzie ono na tyle duże, by na każdym polu zmieściły się – flashcards w standardowym rozmiarze. Pamiętaj, że musi być na nim też ruchoma strzałka, którą możesz umocować na stary szkolny sposób „pinezka i gumka do zmazywania” lub bardziej elegancki – wykorzystując do tego napy (zatrzaski) z pasmanterii. Możesz też skorzystać z gotowego i trwałego koła, które kupisz za około 10 zł w jednym z popularnych wśród nauczycieli sklepów typu „mydło i powidło”.
  • „The golf game”, gramy w golfa! Karnawałowego golfa! Z dużego kartonu odetnij „skrzydełka”. Następnie ustaw go do góry dnem i wytnij kilka „drzwiczek” (tak, jak kiedyś robiło się z pudełek po butach domki dla myszek i chomików). Zamaluj krawędzie otworów na różne kolory. Jako kije golfowe doskonale sprawdzą się bum bum rurki lub oklejone albo pomalowane tekturowe rolki od ręczników kuchennych, w roli piłek najlep sze będą te do tenisa stołowego. Dzieci uderzają piłki kijami, nazywają kolor otworu, do którego trafiły. Aby utrudnić to zadanie, wystarczy przykleić (np. masą mocującą) ilustracje nad każdym z otworów. Wtedy zamiast kolorów należy nazwać to, co się nad nim znajduje, albo nawet połączyć. Przykładowo: pink fairy – różowa wróżka, orange cowboy – pomarańczowy kowboj. 
  • „Toss a bean bag” – podrzucanie torebki z grochem. Będą tu potrzebne nieduże miski lub papierowe talerze – im bardziej kolorowo, tym lepiej. Rozłóż talerze na całym dywanie, a tuż obok nich –  flashcards. Niech dzieci kolejno rzucają woreczkami tak, by trafić do miski/talerza. Jeśli trafią i poprawnie nazwą flshcard, zabierają ją ze sobą. 
  • „Photobooth” – fotobudka. Nie ma imprezy karnawałowej bez wesołych zdjęć, dlatego zorganizuj foto–budkę! Przygotuj zabawne akcesoria, mogą to być: peruki, okulary, nakrycia głowy, przesadzona biżuteria itp. Jeśli nie masz takiej możliwości, wystarczy, że przygotujesz rekwizyty do zdjęć w postaci ilustracji przyklejonych do patyczków, takich jak zabawne usta, krzaczaste brwi, chmurki/dymki z napisami.
  • „Bobb...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy