Zajęcia dodatkowe w przedszkolu. Realna potrzeba dzieci?

Edukacja przedszkolna

Przedszkole to miejsce tworzenia warunków „umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa” oraz „przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi 
oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych”. 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego 

Współczesne przedszkole jawi się nam jako instytucja oferująca rodzicom, oprócz realizacji programu wychowania przedszkolnego, bardzo wiele dodatkowych inicjatyw, które znacznie wychodzą poza podstawę programową, na co daje przyzwolenie prawo, a które wykorzystywane z przesadą w specyficznych warunkach uderzają w podstawowe zasady funkcjonowania przedszkola. Wielu nauczycieli skarży się, że dodatkowych imprez, zajęć, zewnętrznych konkursów organizowanych w przedszkolu jest tak wiele, że nie mają czasu na spokojną pracę. Są to zjawiska naganne, w rzeczywistości destrukcyjne, które zaprzeczają istocie przedszkola i realizacji podstawowych zadań, do których przedszkole zostało powołane. 

POLECAMY

Zagubienie rytmu pracy przedszkola

Podstawą bezpiecznej zabawy dzieci w przedszkolu jest rytmiczność powtarzających się elementów czy form pracy przedszkola odczuwana przez dzieci, gwarantująca im spokój i pewność realizacji ich oczekiwań poznawczych. Każde zaburzenie tego rytmu rodzi u dzieci napięcia, niepewność, czasami nawet zbyt mocne pobudzenie, które nawet przy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI