Zagadnienia ponadprogramowe w przedszkolu

Edukacja przedszkolna

W polskim systemie oświaty wychowanie przedszkolne nie ma jednolitej formy organizacyjnej. Rodzice zapisują dzieci do przedszkoli publicznych, samorządowych, prywatnych, a także do tzw. innych form wychowania przedszkolnego. Mamy zatem tzw. punkty przedszkolne czy grupy przedszkolne organizowane w szkołach itp. Wiele przedszkoli jest prowadzonych przez fundacje, stowarzyszenia, co implikuje w rzeczywistości różnorodność w obrębie realizowanych programów wychowania przedszkolnego oraz odmienne style organizacyjne.

Obecna ustawa o systemie oświaty1 nie obliguje ministra resortu edukacji do recenzowania i dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i programów wychowania przedszkolnego. Przedszkole jako miejsce realizacji tzw. wychowania przedszkolnego ma zatem pełną autonomię w wyborze programu wychowania przedszkolnego, który zamierza wdrożyć. 
Programy wychowania przedszkolnego są recenzowane i oceniane przez konsultantów i doradców metodycznych, pracowników naukowych itd. W wyniku ich oceny dyrektor przedszkola przyjmuje do realizacji program wychowania przedszkolnego. Programy wychowania przedszkolnego nie są zatem oceniane czy weryfikowane przez rzeczoznawców MEN. Ta sytuacja tworzy z jednej strony możliwość do kreowania nowoczesnych, alternatywnych programów z drugiej; czyni odpowiedzialnym za dopuszczenie do użytku programu dyrektora placówki. To wielkie wyzwanie, tym bardziej, iż dyrektor przedszkola jest zobligowany do implementacji podstawy programowej. Przyjmując do realizacji wybrany program wychowania przedszkolnego, musi być pewny, że jest on w całości zgodny z podstawą programową oraz że jego treści, które pozwalają rozszerzać i pogłębiać umiejętności, a także wiedzę dzieci, można realizować w zgodności z zadaniami, które podstawa programowa stawia przed kadrą przedszkola jako obowiązkowe. 
Na co zatem powinien zwrócić uwagę nauczyciel, ale przede wszystkim dyrektor przedszkola wybierający do realizacji w placówce program wychowania przedszkolnego? 

POLECAMY

Czy jest to program wychowania przedszkolnego, czy edukacji przedszkolnej? 

Wielu niefrasobliwych autorów, a może wydawców, używa obiegowo różnych pojęć, czasami nie zdając sobie sprawy z konsekwencji ich zastosowania. Obecna podstawa programowa wskazuje na istotę wychowania przedszkolnego, na formacyjną funkcję przedszkola, niezbędną rolę zabawy w rozwoju i całościowe wsparcie. Przedszkole to miejsce przygotowania do edukacji formalnej rozumiane jako wsparcie całościowego rozwoju, a nie edukacja formalna.
Dziecko rozwijające się w przedszkolu uczy się w swoim naturalnym tempie i żaden prog...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI