Dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego godności osobowej, tożsamości i prywatności. […] dziecko jest samodzielnym podmiotem, wymagającym jednak szczególnej opieki i ochrony prawnej1.
POLECAMY
Wprzypadku gdy dziecko zostało bezprawnie pozbawione części lub wszystkich elementów swojej tożsamości, państwa–strony okażą właściwą pomoc i ochronę w celu jak najszybszego przywrócenia jego tożsamości. Na pojęcie tożsamości składa się m.in. prawo do nazwiska, obywatelstwa, prawo do wiedzy o własnym pochodzeniu genetycznym i biologicznym2. W ujęciu prawnym w pojęciu tożsamości mieści się również prawo do poznania i zachowania tożsamości religijnej. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zwraca uwagę na rozwój tożsamości dziecka w kilku miejscach. Przede wszystkim rozwój tożsamości został wpisany jako zadanie przedszkola. Przedszkole zatem ma współdziałać „z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka”3. Aby sprostać temu zadaniu, trzeba przyjrzeć się treści pojęcia tożsamość oraz samej relacji osoby dorosłej – nauczyciela do dziecka jako podmiotu wychowania, aby zawarty w celu wychowania przedszkolnego fenomenologiczny aspekt aktywności dzieci w przedszkolu miał swą praktyczną realizację w bezpośrednich doświadczeniach przedszkolaków.
Tożsamość, poczucie tożsamości
W ujęciu psychologicznym wielu autorów pojęcie tożsamości i poczucie tożsamości traktuje synonimiczn...