Techniki sztuki origami jako narzędzie pracy zgodne z naturalnymi strategiami uczenia się dziecka

Kreatywność i sztuka Otwarty dostęp

Samodzielność w odkrywaniu świata przez dziecko jest wartością niezbędną na drodze kształtowania pełnej osobowości człowieka. Przedszkole to miejsce realizacji samodzielności dziecka i pomocy w jej usprawnianiu. Niezbędne jest w tym zakresie stosowanie przez nauczycieli adekwatnych do wieku rozwojowego narzędzi i technik pracy.

Współczesność otaczająca dziecko jest zbiorem nie tylko ogromnej liczby bodźców, lecz także wielu narzędzi uczenia się. Niezależnie kto jest producentem zabawek edukacyjnych, wszelkich materiałów dydaktycznych, to nietrudno zauważyć, iż wiele z tych propozycji to przede wszystkim specjalnie wykreowany produkt, a nie trafne narzędzie rozwoju, które w swym zastosowaniu powinno podążać za naturalnymi strategiami uczenia się dziecka. W produktach tych zawarte są raczej strategie przedsiębiorcy, aby związać klienta z zabawką, niż głęboko zakorzeniona myśl, iż małe dziecko uczy się kolejno przez: naśladowanie, zamysł, aby zrobić podobnie, ale inaczej, czyli po swojemu, oraz zamysł wykreowania zupełnie innej rzeczy. Przedstawione powyżej w uproszczeniu trzy naturalne strategie uczenia się dzieci – odkryte, zbadane i zdefiniowane przez polskiego pedagoga prof. Ryszarda Więckowkiego1 – w rzeczywistości regulują naturalnym procesem rozwoju dziecka, na którym oprzeć powinniśmy zinstytucjonalizowaną formę edukacji dzieci. Stąd i wybierane przez nauczycieli narzędzia, techniki pracy powinny stwarzać dziecku możliwość uczenia się w sposób naturalny. 
Jak pokazuje praktyka, najczęściej najtrafniejszymi narzędziami są tzw. narzędzia nieskomplikowane, których prostota pozwala na ich wykorzystanie w wielu sytuacjach. Do takich narzędzi należą właśnie techniki sztuki origami, a w przypadku przedszkola – prz...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI