Kiedy składanie odbiega od przyjętych reguł. Zabawa w błądzenie z eksperymentem w tle

Kreatywność i sztuka

W każdej grupie dzieci składających papier są takie, które wyróżniają się specjalną dla siebie cechą: zawsze składają chętnie, ale zawsze inaczej, nawet gdy grupa mniejsza lub większa decyduje się na przyjęte reguły do zastosowania, np. składamy koła tylko raz lub najwyżej dwa razy i z tak pozginanych kół tworzymy modele, ten chłopczyk lub ta dziewczynka tylko na początku zgadzają się na daną regułę.

Już po chwili zajęci sobą do niej nie wracają i składają jak popadnie, zawsze eksperymentalnie. Efektem takiej aktywności są obiekty nowe, ale niekoniecznie pasujące do dzieła całej grupy. Sytuacja przypomina nowy trawnik na osiedlu, wokół którego zrobiono ścieżki, po których chodzą mieszkańcy, ale mimo ich przydatności inni mieszkańcy kroczą w poprzek trawnika, wytyczając roboczą ścieżkę, która przy najbliższym remoncie osiedla stanie się zapewne kolejną oficjalną ścieżką. Czy dzieci zatem powinny łamać reguły i chodzić po trawniku?

Organizacja przestrzeni edukacyjnej 

Sytuacja dzieci składających inaczej, mówimy składających „po swojemu”, to zupełnie typowa forma aktywności bardzo wielu dzieci, które po prostu chcą działać według własnego planu, własnej strategii, a nie wytycznych grupy. Dziecko oczywiście nie powinno łamać reguł przyjętych przez grupę i w grupie, ale czy ono należy go grupy? Otóż grupy tworzą się spontanicznie w przedszkolu, właśnie gdy dzieci chcą coś zrobić razem. Takie składanie je...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI