Użyteczność sztuki składania papieru bez większego zastanawiania się nad tym zagadnieniem jest oczywista. Niezależnie, czy osobą składającą jest dziecko czy dorosły, pierwsze stadium fascynacji tą sztuką jest zawsze podobne. KiIka pierwszych figurek, odkrycie podstawowych baz, przekształceń, sposobów składania, podobieństw, poszukanie zbioru ulubionych modeli, składanie przed kolacją i po kolacji itd., a gdy uzbiera się papierowych form tyle, że nie mieszczą się na naszej półce, w prywatnej szufladzie czy na każdym innym miejscu widokowym – rozpoczyna się proces organizacji pierwszej małej wystawy. Dalej to już krok poszukiwania znajomych z podobną pasją, np. na profilu Facebook, wymienianie się diagramami, książkami itd.
Zapewne wielu miłośników origami oprócz tej pasji posiada i inne. Czasami pasja składania zamienia się w początki studiów nad architekturą, sztuką czy konstrukcją maszyn. Doświadczenia składania papieru wnoszą do rozwoju człowieka tak dużo sprawności, umiejętności, że nietrudno spojrzeć, iż stosowanie origami jako narzędzia w edukacji jest coraz bardziej popularne przede wszystkim z uwagi na różnorodne jej zastosowanie. Pasja składania swym kolejnym krokiem otwiera drzwi do poszukiwania pięknego papieru z oryginalnym wzorem czy składania modeli z materii, która papierem nie jest, np. z metalu.
Współczesne origami to nie wyłącznie sama sztuka składania modelu w indywidualnym kontakcie człowieka z papierową płaszczyzną. Dla pedagogów to przestrzeń doświadczeń edukacyjnych pełna utylitarnych wartości, których dotknąć mogą podopieczni– w działaniu zbiorowym zorganizowanym w taki sposób, aby wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom poznawczym.
Ład
Porządek jest zawsze wartością, którą odkrywamy, składając różnorodne formy sztuki origami. Uporządkowana jest struktura wewnętrzna modelu, a także uporządkowany musi być sposób pracy edukacyjnej wykorzystujący sam proces jego składania. Ładu szukamy też w opisach, schematach-diagramach przedstawiających sposoby składania, w innym przypadku nasze działanie miałoby charakter okazjonalny, przypadkowy, pozbawiony zasad. Ład wyprowadza się zatem z zasad, ale i uproszczeń wiodących do wymowy symbolicznej. Wym...