Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sytuacje edukacyjne – starsze przedszkolaki

Artykuły z czasopisma | 4 lutego 2020 | NR 54
9
Temat zajęcia Światełko dla pierwszych kwiatów 
Cel ogólny Całościowe wsparcie rozwoju podczas zabaw z obręczą hula-hoop i krótkim opowiadaniem
Doświadczenia w obszarach rozwoju Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • maszeruje, pląsa, trzyma oburącz obręcz hula-hoop, przesuwa obręcz,
  • kreśli długą kreskę z kropki, klei, przecina, odcina, miażdży,
  • składa, układa, zgina, obrysowuje.
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
  • dziwi się, cieczy, wyraża zaskoczenie,
  • panuje nad chęcią wykonywania czynności szybciej niż inni,
  • wyraża radość oklaskami.
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • współdziała, czeka na swoją kolej,
  • pomaga w wycinaniu, pomaga w trzymaniu obręczy,
  • użycza kleju, nożyczek kolegom w zabawie.
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
  • reaguje na sygnały, przelicza, planuje ruch, podejmuje decyzje,
  • nadaje znaczenie czynnościom, nadaje znaczenie obiektom,
  • słucha opowiadania, opowiada
Metody i techniki Metoda dynamicznych obrazów systemu Edukacja przez ruch  
Środki i narzędzia 4 duże arkusze pakowego papieru (jeden na każdy stolik), 4 obręcze hula-hoop, 4 obręcze serso (na każdy stolik), kredki żółte i pomarańczowe (pastele) dla każdego dziecka, nożyczki (po 6 par na każdy stół), klej (po 2 sztyfty na stół), papierowe żółte koła, kartki A4 niebieskie i białe (dla każdego dziecka), nagrania muzyczne: dowolny marsz, Walc łyżwiarzy, piosenka Zima, zima, zima
Warunki  4 stoliki ustawione są tak, aby istniała możliwość marszu, pląsania wokół stołu. Potrzebny dywan lub przestrzeń do ułożenia kart pracy


Sytuacja edukacyjna pierwsza

  • Ćwiczenia manipulacyjne z hula-hoop
    Dzieci, trzymając np. prawą ręka hula-hop nad przylepionym do stołu pakowym papierem, rytmicznie wędrują, marsz odbywa się do muzyki, na znak nauczyciela dzieci zmieniają rękę i kierunek marszu; dzieci stojąc, trzymają hula-hoop oburącz i przesuwają obręcz rytmicznie do szybkiej melodii, na znak nauczyciela zmieniają kierunek przesuwania obręczy; dzieci układają hula-hoop na środku papieru pakowego, szacują. 
     
  • Ćwiczenia grafomotoryczne – zespołowe kreślenie rytmicznej wiązki z punktu i wiązki w punkt
    –    wyznaczanie punktu do kreślenia – nauczyciel podaje wybranemu dziecku w grupie 1 kredkę żółtą, pozostałe dzieci, trzymając hula-hoop jedną ręką, drugie dłonie układają jedna na drugiej na środku koła, dziecko z kredką rysuje pod dłońmi punkt; 
    –    wyznaczanie procedury ruchu – dziecko, które wyznaczyło punkt przekazuje kredkę koledze, który od punktu do obręczy w swoim kierunku kreśli kreskę, nauczyciel podpowiada: „kropka – kreska”, dzieci podają wokół kredkę, aż każde dziecko raz narysuje kreskę z punktu do obręczy hula-hoop; 
    –    wszystkie dzieci otrzymują kredki i rozpoczynają rytmiczne kreślenie kresek z punktu do obręczy w rytm melodii Walc łyżwiarzy, następnie zmiana kreślenia od obręczy w punkt – obrysowanie kredką obręczy wewnątrz i na zewnątrz.
     
  • Gra matematyczna – o ile więcej
    Dzieci wewnątrz obręczy hula-hoop, a na wykreślonej wiązce rysują za pomocą obręczy sersa mniejsze koła, chcąc umieścić ich (narysować) jak najwięcej. Kreślenie przy małej obręczy odbywa się kredką pomarańczową. Ponieważ obręcz do sersa jest tylko jedna na zespół, to od współdziałania zależeć będzie, ile i w jaki sposób małych obręczy uda się dzieciom umieścić. Dzieci przeliczają, porównują, ustalają, która grupa dzieci umieściła kół najwięcej, która najmniej, o ile więcej, o ile mniej. Nauczyciel prosi, aby pośrodku każdej narysowanej mniejszej obręczy wkleić żółte koło. 
     
  • Zabawa matematyczna – przecinam na dwie części
    Dzieci, trzymając duży arkusz papieru, rytmicznie przecinają go na dwie części. Cięcie odbywa się przy muzyce, jedno dziecko tnie, a pozostałe dzieci z grupy trzymają rozciągnięty papier. Do cięcia nauczyciel włącza dowolny marsz. Po każdym przecięciu na dwie części papieru dzieci przeliczają liczbę kół w pierwszej i drugiej części. W wyniku przecinania na koniec zabawy każde dziecko posiada fragment papieru z jednym papierowym kołem naklejonym na fragment narysowanej wiązki.
     
  • Ćwiczenia w wyobrażaniu sobie, nadawaniu znaczeń 
    Nauczyciel prosi dzieci, aby spróbowały powiedzieć, co im przypominają wycięte fragmenty papieru z kółkiem papierowym pośrodku. Nauczyciel zapisuje na kartce pomysły dzieci, np. początek jajecznicy, jajko, nie samo żółtko, taki żółty kwiatek, może być mlecz, słońce z papieru, słonecznik, dużo słoneczników itd. 
     
  • Zabawa konstrukcyjna, eksperymenty, doświadczenia
    Nauczyciel dziękuje dzieciom za ciekawe pomysły i zadaje pytanie, w jaki szybki, sprawny sposób moglibyśmy czymś uzupełnić nasze papierowe żółte kółka, aby rzeczywiście wyglądały jak: początek jajecznicy, jajko, nie samo żółtko, taki żółty kwiatek, może być mlecz, słońce z papieru, słonecznik, dużo słoneczników itd. Propozycje dzieci: 
    –    słonecznik, dużo słoneczników: skakanki ułożone jak łodygi, liście i głowy kwiatów;
    –    początek jajecznicy: wycięte żółte koła ułożone na patelni;
    –    jajko na twardo przecięte na pół: zgnieciony i rozprasowany papier pozaginany uznaniowo w kształt jajka i ułożona na nim żółta wycinanka;
    –    samo żółtko: pozostaje sam model;
    –    kwiatek, mlecz: łodyga i liść ułożone z kredek i fragment papieru z kółkiem jako pąk kwiatowy;
    –    słońce z papieru: pozostaje sam model.

Sytuacja edukacyjna druga

  • Rytmiczne ćwiczenia manipulacyjne
    Dzieci w rytm marsza miażdżą białą kartkę papieru i wygładzają ją na podłodze kilka razy, tak aby stała się materiałem miękkim. Dzieci układają na kartce dowolną książkę, tak aby przydusiła p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy