Stokrotki, bo o nich mowa, są bohaterkami naszego projektu badawczego. Myślimy, że dużo wiemy o stokrotkach, ale czy tak w istocie jest? Zapraszam do eksploracji świata stokrotek, odkrywania ich niezwykłych właściwości i dostrzeżenia ich osobliwego piękna.
POLECAMY
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Stokrotki” – dzieci chętnie dzielą się wiadomościami z dokonanych obserwacji w drodze do i z przedszkola. Od kilku dni w grupie rozgorzała dyskusja na temat stokrotek rosnących w pobliżu przedszkola, na trawnikach i w naszym przedszkolnym ogrodzie. Rozmowa skupiała się wokół ustalenia wyglądu kwiatów, a mianowicie ich koloru i wielkości. Dzieci stwierdziły, że „stokrotki są takie same, ale trochę inne” – w tej sytuacji sprawę należało zbadać i zebrać więcej wiadomości na temat rzeczonych kwiatów. Tak oto wybrany został temat projektu badawczego „Stokrotki”. O wyborze tematu i podjęciu działań w celu jego realizacji poinformowani zostali rodzice.
- Rozbudzenie ciekawości poznawczej dzieci – aktywizując dzieci do podejmowania działań, poprosiłam o przynoszenie różnorodnych materiałów dotyczących tematu „Stokrotki”. Przyniosłam album, w którym opisane są różne kwiaty, m.in. stokrotki. Dzieci wzbogacały nasz materiał edukacyjny, przynosząc piękne zdjęcia stokrotek (wydrukowane przez rodziców) – tak więc wszyscy zaczęliśmy działać. Z każdym dniem zbiór materiałów się powiększał, a dzieci przejawiały coraz większe zaangażowanie.
- Wędrówka tematyczna – dzielenie się spostrzeżeniami. Oto przykłady wypowiedzi dzieci:
– Najwięcej stokrotek takich malutkich to widziałam na trawniku obok kiosku, jak szłam z mamą.
– W takich dużych doniczkach rosną też stokrotki, wiem, bo to tam, gdzie przystanek autobusowy.
– Też je widziałam, ale one są prawie czerwone, a nie takie białe...