Stokrotki – projekt badawczy

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Wiosna w pełni, otaczają nas krzewy różnych odmian i kolorów, drzewa w szacie zieleni oraz wszechobecne kwiaty zachwycające swoim pięknem. Kwiaty to temat jakże obszerny! My pozostaniemy w otoczeniu dzieciom najbliższym. Zagłębimy się w świat kwiatów, które są tak bardzo blisko nas, widzimy je każdego dnia, ich widok zdecydowanie poprawia nam nastrój, przy czym są to kwiaty delikatne o niepozornym wyglądzie, rosnące tuż przy ziemi, a jakże piękne.

Stokrotki, bo o nich mowa, są bohaterkami naszego projektu badawczego. Myślimy, że dużo wiemy o stokrotkach, ale czy tak w istocie jest? Zapraszam do eksploracji świata stokrotek, odkrywania ich niezwykłych właściwości i dostrzeżenia ich osobliwego piękna. 

POLECAMY

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu „Stokrotki” – dzieci chętnie dzielą się wiadomościami z dokonanych obserwacji w drodze do i z przedszkola. Od kilku dni w grupie rozgorzała dyskusja na temat stokrotek rosnących w pobliżu przedszkola, na trawnikach i w naszym przedszkolnym ogrodzie. Rozmowa skupiała się wokół ustalenia wyglądu kwiatów, a mianowicie ich koloru i wielkości. Dzieci stwierdziły, że „stokrotki są takie same, ale trochę inne” – w tej sytuacji sprawę należało zbadać i zebrać więcej wiadomości na temat rzeczonych kwiatów. Tak oto wybrany został temat projektu badawczego „Stokrotki”. O wyborze tematu i podjęciu działań w celu jego realizacji poinformowani zostali rodzice. 
  • Rozbudzenie ciekawości poznawczej dzieci – aktywizując dzieci do podejmowania działań, poprosiłam o przynoszenie różnorodnych materiałów dotyczących tematu „Stokrotki”. Przyniosłam album, w którym opisane są różne kwiaty, m.in. stokrotki. Dzieci wzbogacały nasz materiał edukacyjny, przynosząc piękne zdjęcia stokrotek (wydrukowane przez rodziców) – tak więc wszyscy zaczęliśmy działać. Z każdym dniem zbiór materiałów się powiększał, a dzieci przejawiały coraz większe zaangażowanie. 
  • Wędrówka tematyczna – dzielenie się spostrzeżeniami. Oto przykłady wypowiedzi dzieci:
    –    Najwięcej stokrotek takich malutkich to widziałam na trawniku obok kiosku, jak szłam z mamą.
    –    W takich dużych doniczkach rosną też stokrotki, wiem, bo to tam, gdzie przystanek autobusowy.
    –    Też je widziałam, ale one są prawie czerwone, a nie takie białe
    ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI