Dołącz do czytelników
Brak wyników

Spotkania adaptacyjne dla dzieci 3-letnich i ich rodziców – scenariusze zajęć

Artykuły z czasopisma | 5 lipca 2018 | NR 16
271

Proces adaptacji do nowego środowiska, jakim jest przedszkole, stanowi niezwykle ważny i przełomowy moment, zarówno dla dziecka, jak i całej rodziny. Wiąże się on ze zmianą dotychczasowego trybu życia – miejsca, planu dnia, osób współtowarzyszących w codziennych sytuacjach. Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami i pozostania w przedszkolu stanowi zatem trudne zadanie dla nauczycieli i rodziców, wymagające przede wszystkim przemyślanych poczynań oraz korelacji oddziaływań na płaszczyźnie przedszkole – rodzice, rodzice – przedszkole.

Jako placówka wspierająca rodziców w trudnym procesie wychowawczo-dydaktycznym przedszkole ma za zadanie udzielać wsparcia, służąc radą i pomocą tak, aby proces adaptacji mógł przebiec płynnie w atmosferze spokoju i w poczuciu bezpieczeństwa. 

Osiągnięciu tego celu służą spotkania adaptacyjne organizowane dla dzieci oraz rodziców. 

Ułatwienie nowo przyjętym dzieciom startu, pomoc merytoryczna rodzicom oraz rozpoznanie środowiska wychowawczego podopiecznych stanowią kluczowy cel adaptacji. Posiadając cel, aby usystematyzować oddziaływania, wskazane jest wyznaczenie zadań zarówno względem rodziców jak i dzieci. 

Poniższy schemat obrazuje przykładowe zadania wynikające z procesu adaptacji.

Spotkania adaptacyjne w przedszkolu powinny odbywać się kilkakrotnie przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. W trakcie pierwszego, a czasem również drugiego, najlepiej jest, aby rodzice nie przyprowadzali swoich pociech, są to bowiem zazwyczaj spotkania teoretyczne, mające na celu m.in. prezentację nauczycieli, ich oczekiwań, zapoznanie rodziców z założeniami programu adaptacyjnego, pedagogizację przy współudziale specjalistów (np. psychologa) obrazującą funkcjonowanie dziecka w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, zaprezentowanie rozkładu dnia, udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania, rozdanie artykułów dotyczących adaptacji oraz ankiet mających na celu rozpoznanie potrzeb i możliwości dzieci. Kolejne spotkania mają już na celu nawiązanie pierwszych kontaktów pomiędzy dzieckiem a przedszkolem. Powinny być zatem dobrze przemyślane, atrakcyjne, a przekazywane  treści – dostosowane do rozwoju i możliwości dzieci.

Poniżej zawarte scenariusze mogą stanowić całościową lub szczegółową pomoc w organizacji spotkań adaptacyjnych dzieci 3-letnich.

Scenariusz 1  „Poznajemy przedszkole z Jeżykiem Tuptusiem”

Cele zajęć:

  • kształtowanie umiejętności społecznych, 
  • kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie,
  • wdrażanie do współdziałania,
  • kształtowanie potrzeby przestrzegania zasad obowiązujących podczas zabaw,
  • zapoznanie z otoczeniem placówki

Przebieg zajęć:

  • Powitanie - przy wejściu do sali, w trakcie schodzenia się dzieci, nauczycielka wita się z każdym z osobna oraz z ich rodzicami, przedstawiając się imieniem. Następnie zaprasza do obejrzenia wnętrza pomieszczenia oraz zabaw w kącikach tematycznych, dowolnie wybranymi zabawkami.
  • Zabawy dowolne w kącikach tematycznych w sali według zainteresowań – ok. 10 min. 
  • Zabawa „Poznajemy się wzajemnie z Jeżykiem Tuptusiem” - nauczycielka ogłasza koniec zabaw w kącikach i zaprasza wszystkie dzieci na dywan. Przedstawia wszystkim siebie oraz swojego przyjaciela Jeżyka Tuptusia, który przybył specjalnie do przedszkola, aby poznać „nowych przedszkolaków”. Następnie wraz z Tuptusiem prosi kolejno dzieci o podanie swojego imienia. Z pomocą pacynki jeżyka wita się z każdym dzieckiem siedzącym w kole na dywanie. 
  • Zabawa „Pociąg” - nauczycielka wraz z pacynką Tuptusiem zaprasza wszystkie dzieci do wspólnej wycieczki na łąkę. W trakcie śpiewu nauczycielki dzieci wraz z rodzicami ustawiają się, tworząc pociąg. Podczas zabawy można wykorzystać zabawę z muzyką Mikołaja Mietłowa i słowami Natalii Kuczyńskiej.
  • Zabawa „Na łące” - zaprezentowanie dzieciom przyjaciela Tuptusia – zajączka Szaraczka. Nauka poruszania...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy