Często pierwszą osobą, oglądającą dziecko specjalistycznym okiem, jest nauczyciel wychowania przedszkolnego. Czasem to on jako pierwszy potrafi zauważyć u dziecka nieprawidłowości, które mogą być przyczyną powoli rozwijającej się mowy i komunikacji lub leżeć u podstaw zaburzeń w jej rozwoju. W swym artykule przedstawię zatem garść informacji o opóźnionym rozwoju mowy, które mogą posłużyć nauczycielom w rozpoznaniu ORM, ułatwić rozmowę z rodzicami dziecka oraz wspierać logopedę w terapii tego zaburzenia.
POLECAMY
Na samym początku warto pochylić się nad kwestiami pojęcia opóźnionego rozwoju mowy. Zrobię to jednak w formie uproszczonej, gdyż w terminologii przedmiotu funkcjonuje wiele definicji. W opóźnionym rozwoju mowy wyróżniamy najczęściej trzy formy: opóźnienie rozwoju mowy, prosty opóźniony rozwój mowy oraz zaburzony rozwój mowy1. Prosty opóźniony rozwój mowy może ustąpić samoistnie po 3. roku życia dziecka. U takich dzieci rozwój mowy przebiega według takich samych etapów co u dzieci w normie, tylko z pewnym opóźnieniem. Po 3. roku życia następuje „rozkwit mowy”, charakteryzujący się szybkim wzrostem słownictwa, pojawianiem się normatywnych form fleksyjnych, rozwojem bardziej złożonych zdań, dłuższych wypowiedzi2. Rodzice często kojarzą taki przypływ kompetencji językowych i komunikacyjnych z momentem rozpoczęcia nauki w przedszkolu, kt...