Do proponowanego projektu wybrałam miętę, bazylię oraz szałwię. Na bazie tych roślin będziemy poznawać możliwości ich stosowania w kuchni, jak również znaczenie wymienionych ziół dla zdrowia człowieka. Różnorodność zapachowa i smakowa, a także wizualna pomiędzy wymienionymi ziołami jest bardzo duża, co uznałam za zaletę i znaczącą pomoc dla dzieci w rozpoznawaniu tych roślin. W trakcie naszych działań będziemy zioła zamrażać, dodawać do sałatek i robić pyszne lemoniady z dodatkiem ziół do warzyw i owoców. Dzieci będą miały możliwość dokładnego oglądania i dotykania ziół oraz poznawania w ten sposób różnic w samej strukturze liści. Rozróżnianie zapachu i smaku omawianych ziół pozwoli dzieciom na określenie swoich wyborów w tym zakresie, a także ich uzasadnianie, a to przecież ważna umiejętność.
POLECAMY

Etap I – rozpoczęcie projektu
Wybór tematu „Zioła”
W niedalekiej odległości od przedszkola znajduje się kwiaciarnia, a w jej sąsiedztwie sklep z warzywami i owocami. Nasza znajoma pani ekspedientka z kwiaciarni właśnie robiła przegląd doniczek z ziołami. Porozmawialiśmy chwilę z panią Ewą, ponieważ dzieci wykazały zainteresowanie tym, co pani robi i dlaczego. Podziękowaliśmy pani i wyruszyliśmy dalej.
W odległości kilku metrów od kwiaciarni znajduje się sklep z warzywami i tu… niespodzianka. Dzieci zauważyły miętę i bazylię stojące na półkach przed sklepem.
Od razu padły pytania: Czy są to kwiaty czy warzywa? Dlaczego są w tych różnych sklepach?
Tak właśnie powstał pomysł zbadania tego tematu, czyli nasz projekt „Zioła”.
Rozbudzenie ciekawości dzieci
W trakcie rozmowy w sali na temat spaceru pojawił się temat mięty, bazylii i szałwii. Zainteresowanie dzieci tematem i chęć jego zbadania zaowocowały podjęciem decyzji o rozpoczęciu tematu projektu pt. „Zioła – mięta, bazylia i szałwia”.
O rozpoczęciu projektu poinformowaliśmy rodziców. Na każdym stole położyłam kolorowe ilustracje wymienionych ziół, a dzieci mogły dokonać wyboru, którą z roślin narysują na wizytówce informacyjnej dla rodziców. Poprosiłam dzieci o przynoszenie różnych informacji o wybranych ziołach – mogły to być zdjęcia ziół zrobione w ogrodzie, fotografie ziół rosnących w doniczkach na balkonie lub w kuchni oraz książki. Kilkoro rodziców zapytało, czy dzieci mogą przynieść doniczki z miętą, bazylią i szałwią. Tak więc nasze zasoby dotyczące tematu projektu szybko się powiększały. Umówiliśmy się również z panią Ewą na wycieczkę do kwiaciarni i poinformowanie dzieci o właściwościach interesujących nas ziół. Otrzymaliśmy także propozycję od jednego z rodziców, aby...