Jesień odkrywa przed nami wszystkie swoje walory i obok bogactwa barw, prezentuje także nierozerwalnie związaną z nią różnorodność zjawisk atmosferycznych. Wszystko, co dzieje się w świecie przyrody, stanowi potencjalny temat do poczynienia obserwacji, badań i wieloobszarowej eksploracji poznawczej. Październik przywodzi na myśl kolorową jesień. Jako temat, którym chciałabym zainspirować dzieci do podjęcia aktywności badawczej, wybrałam „Wiatr”.
Dlaczego proponuję realizację projektu „Wiatr” w tym właśnie miesiącu?
POLECAMY
- Zmiana warunków atmosferycznych, których wiatr jest elementem niezmiennym, pozwoli na zainicjowanie tematu badawczego, a następnie zachęcanie dzieci do prowadzenia kolejnych odkryć i badań metodą projektów.
- Obserwacja dzieci podczas zabaw badawczych, ruchowych, muzycznych, współdziałania w grupie rówieśniczej, wyrażania emocji, budowania wypowiedzi itp. niezbędna jest dla nauczyciela wychowawcy pod kątem ewentualnego objęcia dziecka opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opracowania planu pracy dla dziecka zdolnego.
- Spojrzenie na dzieci z punktu obserwatora, konsultanta i wyciągnięcie wniosków do wzbogacenia lub ukierunkowania planowanej w roku szkolnym pracy z grupą.
Scenariusz projektu „Wiatr”
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu: „Wiatr” – zainspirowanie dzieci zmieniającą się pogodą: opadające liście, powiewy wiatru o różnorodnej sile i zmiennych kierunkach, opady deszczu itp. Po zaakceptowaniu tematu projektu badawczego przez dzieci, pamiętajmy o poinformowaniu rodziców o planowanym rozpoczęciu działań, jego realizacji i zaproszeniu wszystkich do aktywnego w nim udziału.
- Zainteresowanie tematem poprzez opowiadanie nauczyciela o swojej przygodzie z wiatrem lub wysłuchanie fragmentu czytanej książki o ww. tematyce.
- „Wędrówka tematyczna” – zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi i dzielenia się spostrzeżeniami:
– Mi wiatr zerwał z głowy czapkę, jak byłem z mamą na spacerze.
– Jak u babci na działce był duży wiatr, to spadały jabłka, bo tak mocno ruszały się gałęzie.
– U nas na balkonie wiatr przewrócił suszarkę z praniem.
– A ja widziałem, jak mamie tak dziwnie przekręcił parasolkę i mama teraz ma taką dużą parasolkę, to jej wiatr nie przekręca.
– A u mnie w domu to tak mocno fruwały firanki, jak był wiatr i okno trzasnęło, a mama powiedziała, że był tu przeciąg, ale ja go nie widziałem.
Zwrócenie się do dzieci z prośbą o wykonanie pracy plastycznej pt. „Moja przygoda z wiatrem”.
- Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?” – nauczyciel zapisuje wszystkie pytania zadawane przez dzieci. Wiedza o w...