Projekt „Wiatr„

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Wspieranie całościowego rozwoju dziecka poprzez realizację zajęć metodą projektów jest idealnym ukierunkowaniem działań na polisensoryczną aktywność dzieci. Pamiętajmy, że poszukując odpowiedzi i rozwiązań, dziecko wzbogaca gromadzone doświadczenia dzięki integrowaniu wiadomości i umiejętności zdobytych w trakcie własnych poszukiwań i odkryć.

Jesień odkrywa przed nami wszystkie swoje walory i obok bogactwa barw, prezentuje także nierozerwalnie związaną z nią różnorodność zjawisk atmosferycznych. Wszystko, co dzieje się w świecie przyrody, stanowi potencjalny temat do poczynienia obserwacji, badań i wieloobszarowej eksploracji poznawczej. Październik przywodzi na myśl kolorową jesień. Jako temat, którym chciałabym zainspirować dzieci do podjęcia aktywności badawczej, wybrałam „Wiatr”. 

Dlaczego proponuję realizację projektu „Wiatr” w tym właśnie miesiącu? 

POLECAMY

  1. Zmiana warunków atmosferycznych, których wiatr jest elementem niezmiennym, pozwoli na zainicjowanie tematu badawczego, a następnie zachęcanie dzieci do prowadzenia kolejnych odkryć i badań metodą projektów.
  2. Obserwacja dzieci podczas zabaw badawczych, ruchowych, muzycznych, współdziałania w grupie rówieśniczej, wyrażania emocji, budowania wypowiedzi itp. niezbędna jest dla nauczyciela wychowawcy pod kątem ewentualnego objęcia dziecka opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opracowania planu pracy dla dziecka zdolnego. 
  3. Spojrzenie na dzieci z punktu obserwatora, konsultanta i wyciągnięcie wniosków do wzbogacenia lub ukierunkowania planowanej w roku szkolnym pracy z grupą. 

Scenariusz projektu „Wiatr” 

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu: „Wiatr” – zainspirowanie dzieci zmieniającą się pogodą: opadające liście, powiewy wiatru o różnorodnej sile i zmiennych kierunkach, opady deszczu itp. Po zaakceptowaniu tematu projektu badawczego przez dzieci, pamiętajmy o poinformowaniu rodziców o planowanym rozpoczęciu działań, jego realizacji i zaproszeniu wszystkich do aktywnego w nim udziału.
  • Zainteresowanie tematem poprzez opowiadanie nauczyciela o swojej przygodzie z wiatrem lub wysłuchanie fragmentu czytanej książki o ww. tematyce.
  • „Wędrówka tematyczna” – zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi i dzielenia się spostrzeżeniami:
    –    Mi wiatr zerwał z głowy czapkę, jak byłem z mamą na spacerze.
    –    Jak u babci na działce był duży wiatr, to spadały jabłka, bo tak mocno ruszały się gałęzie.
    –    U nas na balkonie wiatr przewrócił suszarkę z praniem.
    –    A ja widziałem, jak mamie tak dziwnie przekręcił parasolkę i mama teraz ma taką dużą parasolkę, to jej wiatr nie przekręca.
    –    A u mnie w domu to tak mocno fruwały firanki, jak był wiatr i okno trzasnęło, a mama powiedziała, że był tu przeciąg, ale ja go nie widziałem.

Zwrócenie się do dzieci z prośbą o wykonanie pracy plastycznej pt. „Moja przygoda z wiatrem”.

  • Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?” – nauczyciel zapisuje wszystkie pytania zadawane przez dzieci. Wiedza o w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI