Istotnym powodem były tu stała dbałość ludzi o czystość akwenów wodnych oraz takie działanie człowieka w środowisko życia ryb, które pomaga im przetrwać czas mrozów pod zamarzniętą taflą wody, a mianowicie temat dotleniania wody. Różnorodność gatunkowa ryb jest tak duża,
że temat z pewnością wzbudzi ogromne zainteresowanie dzieci. W okresie zimy, kiedy to za oknem drzewa okryte są śniegiem, proponuję wyprawę z dziećmi w świat podwodnych niespodzianek i tajemnic.
POLECAMY
Scenariusz projektu „Ryby” (propozycja)
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Ryby” – jedno z dzieci od kilku dni, przychodząc do przedszkola, informowało całą grupę o ważnym wydarzeniu, które zachodzi w jego domu, a było to zakładanie akwarium. Wiadomości nasycone dużą dawką entuzjazmu sukcesywnie rozbudzały ciekawość dzieci. W ten sposób zasugerowanie realizacji projektu „Ryby” stało się naturalnym krokiem do podjęcia działań badawczych w tym obszarze. Po akceptacji tematu projektu badawczego przez wszystkie dzieci poinformowaliśmy o tym rodziców. Dzieci wręczyły rodzicom wykonane przez siebie wizytówki informacyjne, które były ozdobione barwnymi rysunkami ryb. Wizytówki te były jednocześnie zaproszeniem dla rodziców do udziału w realizowanym projekcie.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci – przekazanie przez nauczyciela informacji o zauważeniu ciekawego miejsca, które jest ściśle związane z tematem naszych poszukiwań – sklep zoologiczny. Oprócz tej niezwykłej informacji nauczyciel przyniosł z domu książki ze wspaniałymi ilustracjami przedstawiającymi ryby różnego kształtu, koloru i wielkości.
- Wędrówka tematyczna – zachęcenie dzieci do opowiadania swoich wspomnień związanych z rybami:
– „Widziałam w małym stawie przy hotelu takie pomarańczowe ryby”.
– „A ja na Mazurach widziałem ryby w jeziorze, ale one były takie bardzo malutkie i pływały blisko brzegu”.
– „Ja będę miał w domu akwarium, tata już kupił takie duże szklane, ale ryb jeszcze nie mamy, bo trzeba najpierw wszystko zamontować”.
– „Na wakacjach to obok mnie i taty pływały takie małe kolorowe rybki”.
– „A ja nigdy nie widziałem jeszcze pływającej obok mnie ryby, a w ZOO jak byłem, to już nie poszliśmy do ryb, bo nie było czasu”.
Po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi dzieci zapraszamy je do wykonania ilustracji swoich wspomnień (pastele olejne).
Pomysł: Doskonale sprawdzi się tu także nauka zabawy ruchowo-tanecznej do piosenki „Tańcow...