Projekt „Paprotka”

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Witam serdecznie po wakacjach, u progu nowego roku szkolnego! Zapraszam do odkrywania z dziećmi świata przyrody podczas zajęć prowadzonych metodą projektów. Wrześniową bohaterką wprowadzającą wszystkich w cykl naszych spotkań jest paprotka. Ośmielę się stwierdzić, że chyba nie ma w Polsce przedszkola, w którym paprotka byłaby nieobecna. Jeżeli jednak tak jest, tym bardziej zachęcam do realizacji proponowanego projektu.

Paprotka jest rośliną bardzo rozpoznawalną i dekoracyjną. Poświęćmy jej trochę uwagi podczas pielęgnacji, a odwdzięczy się wszystkim wspaniałymi liśćmi zdobiącymi kącik przyrody lub okienne parapety. Wspierając całościowy rozwój dziecka, działania podejmowane przez dzieci podczas zadań badawczych w sposób bardzo naturalny rozbudzą ich ciekawość poznawczą i zaktywizują naszych milusińskich do działań praktycznych w sali oraz w ogrodzie. 

POLECAMY

Etap I – rozpoczęcie projektu

Wybór tematu „Paprotka” 

Wszystko zaczęło się w czerwcu, kiedy to przygotowywaliśmy salę do wakacji i porządkowaliśmy kąciki. Kwiaty z kącika przyrody wystawialiśmy na stoły, a dzieci dokładnie oglądały rośliny. Podczas przenoszenia kwiatów rośliny się wymieszały i dzieci zaczęły je segregować pod względem wyglądu (kształtu liści). Wówczas okazało się, że mamy cztery paprotki różnej wielkości. Dzieci zainteresowały się tymi kwiatami, a w toku naszych dalszych rozmów padła propozycja, aby po wakacjach rozpocząć projekt „Paprotka”. 

W czasie wakacji dzieci zbierały informacje, gromadziły ilustracje i zdjęcia. Tak wyjątkowo długi czas na przygotowania do realizacji projektu skutkował wakacyjną aktywnością dzieci.

Rozbudzenie ciekawości dzieci

O rozpoczęciu projektu rodzice zostali poinformowani w pierwszych dniach września. Dzieci przygotowały wizytówki informacyjne ozdobione własnoręcznie narysowanymi paprotkami. Nasze rozmowy o temacie projektu nawiązywały do wakacyjnych obserwacji i poszukiwań paproci rosnących w środowisku naturalnym. Duża liczba zdjęć przyniesionych przez dzieci bardzo wzbogacała nasze rozmowy, a każde z dzieci chętnie opowiadało o swoich obserwacjach podczas letnich wypraw i poszukiwaniach paproci. 
 

Zdj. 1. Paprocie w lesie


Proponuję, aby na tym etapie realizacji projektu zapisać się na wycieczkę do ogrodu botanicznego. W naszym przypadku z terminem wycieczki nie było problemu, autokar także szybko znaleźliśmy. Założyliśmy w planie nakręcenie podczas wycieczki filmu – ma to być film wycieczkowo-edukacyjny. 

Wędrówka tematyczna

Nasze codzienne pobyty w ogrodzie, wyjścia na spacery do pobliskiego parku oraz obserwacje roślin w kąciku przyrodniczym zachęcały dzieci do dokonywania obserwacji wyglądu paproci lub ich poszuk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI