Projekt „Miniszklarnia”

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Zima w pełni, a w naszym przedszkolnym menu codziennie pojawiają się pomidory, ogórki, rzodkiewki, sałaty itp. Ziemia jest zamarznięta lub pokryta śniegiem, gdzie więc te świeże warzywa urosły?

Wzbogacanie wiedzy ogólnej dzieci o otaczającym nas świecie przyrody można prowadzić o każdej porze roku. Wprowadzenie tematu „Miniszklarnia” właśnie teraz będzie dla dzieci inspiracją do poszukiwania odpowiedzi na pytania: „Gdzie rosną te warzywa? Przecież na ziemi w ogrodzie leży śnieg”, „Kto przywozi pomidory i sałaty do sklepu i skąd je bierze?”. Nawet jeżeli nie będziemy mogli wybrać się na wyprawę do szklarni, to zapewniam, że możemy znaleźć filmy objaśniające specyfikę upraw szklarniowych. 

POLECAMY

Zachęcam do zakupu niewielkiej szklarni i korzystania z niej w sali. Nie jest to duży wydatek, a założenie uprawy, zajęcie się jej obserwacją i pielęgnacją jest dla dzieci naprawdę wielką frajdą. Możemy uprawiać warzywa i kwiaty, a gdy rośliny wykiełkują i będą miały kilka centymetrów wysokości, możemy je przesadzać do oddzielnych osłonek. W szklarni cały czas coś się dzieje i dzieci będą miały sporo zajęć. Praca z glebą, roślinami, ich pielęgnacja, zapisywanie w kalendarzu wzrostu itp. to same atrakcje dla dzieci. Do tego można na bieżąco tworzyć filmy lub zdjęcia z działań. Uzyskanie odpowiedzi na ww. pytania staje się więc ciekawym zadaniem.

Z pewnością słyszeliście Państwo zdanie: „Ogórki i pomidory są ze sklepu”. I tu mamy idealne pole do działań poznawczych dla naszych przedszkolaków. Nie będziemy się oczywiście zagłębiać w bardzo techniczną stronę budowy szklarni. Przedstawimy dzieciom ogólne zasady jej działania, jej przeznaczenie i funkcję, jaką pełnią tego typu obiekty w życiu człowieka. 

Za oknami zima, a w naszych salach niech rośliny kiełkują i rosną – ku uciesze dzieci i by miały one ciekawe zajęcia. Zapraszam do zapoznania się z moją autorską propozycją projektu badawczego „Miniszklarnia” i zainspirowania się przedstawionymi pomysłami w swojej pracy z dziećmi. 
 

Zdj. 1. Wnętrze szklarni

Etap I – rozpoczęcie projektu

Wybór tematu „Miniszklarnia” 

Świeże warzywa goszczą codziennie na talerzach dzieci podczas śniadań i podwieczorków. Zainicjowałam rozmowę na temat, gdzie te warzywa rosną, skoro na polach i w ogrodach leży śnieg. Ciekawość dzieci została skutecznie pobudzona i przez kolejne dni przychodziły do pr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI