Znajomość liczb i umiejętność posługiwania się nimi to jedne z ważniejszych kompetencji, niezwykle przydatnych w codziennym funkcjonowaniu. Już na etapie edukacji przedszkolnej, a niekiedy nawet wcześniej – w trakcie wspólnych zabaw z rodzicami w domu, dzieci stopniowo wprowadzane są w świat liczb. Edmunt Stucki zwraca uwagę na to, iż „proces ten rozpoczyna się bardzo wcześnie, jeszcze długo przed pójściem dziecka do przedszkola. Przez cały czas dziecko gromadzi doświadczenie posługując się konkretnymi wielkościami”1.
POLECAMY
Potwierdzeniem tego są słowa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, która twierdzi następująco: „początek kształtowania się umiejętności liczenia u dzieci jest wyznaczony rozwojem zdolności do wychwytywania regularności (rytmów) i posługiwaniem się gestem wskazywania. Dlatego już pod koniec pierwszego roku życia można dostrzec w zachowaniu dziecka aktywności zapowiadające, że nauczy się ono liczyć. Trzeba jednak następnych sześciu lat gromadzenia doświadczeń, aby w umyśle dziecka ukształtował się taki schemat umiejętności liczenia, żeby mogło go stosować w każdej sytuacji”2.
Liczenie stanowi ważny element edukacji matematycznej na pierwszym szczeblu kształcenia – tj. w przedszkolu. Poświęcone są mu aż cztery punkty. W nowej Podstawie Programowej czytamy: „Dziecko kończące wychowanie przedszkolne:
- liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od popr...