Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja matematyczna

16 listopada 2017

NR 22 (Grudzień 2016)

Porządkowanie i segregowanie
Matematyka w przestrzeni przedszkolnej i domowej

0 357

Klasyfikacja przedmiotów i obiektów w edukacji elementarnej może przybierać różną formę. Jest to niezwykle szerokie zagadnienie z niemalże nieskończonym polem możliwości realizacji. Przypomnijmy, w nowej podstawie programowej znajduje się zapis, iż „dziecko kończące wychowanie przedszkolne rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości”1. Rozróżnianie, segregowanie, przyporządkowywanie i porządkowanie to słowa, które w pierwszej kolejności kojarzą nam się z jednym z obszarów tematycznych z zakresu edukacji matematycznej w wieku przedszkolnym, tj. z klasyfikacją.

Dimitris Matzarakis zwraca uwagę, że: „przedmioty można porządkować i grupować według różnych kryteriów. Ważną umiejętnością jest tutaj znajdowanie podobieństw i różnic między przedmiotami. Ta umiejętność pozwoli później dzieciom na łatwiejsze zrozumienie koncepcji matematycznych, na przykład liczb parzystych i nieparzystych […]. Przyporządkowanie różnych przedmiotów według podobieństw jest podstawą dodawania, gdyż tylko te rzeczy, które mają cechy wspólne, można zebrać w całość, a więc dodać”.

W zależności od dostępnych w danej przestrzeni elementów możemy wyodrębnić takie miejsca realizacji tego obszaru tematycznego, jak: klasyfikacja w przestrzeni przedszkolnej, np.: w sali (klasyfikowanie guzików, klocków, sylwet itp.), 
w ogrodzie przedszkolnym (drzew – biorąc pod uwagę ich wielkość, kwiatów – ze względu na ich kolorystykę, ilość płatków, kształt płatków, wysokość roślin itp.); klasyfikacja w przestrzeni domowej – w kuchni (klasyfikowanie produktów spożywczych, elementów zastawy stołowej itp.), w garderobie (segregowanie ubrań, kompletowanie ich, tworzenie kolekcji) w domowej biblioteczce (porządkowanie książek pod względem kolorystyki, rodzaju oprawy, wielkości; tworzenie działów, np. bajek, książek edukacyjnych, kolorowanek itp.), w przydomowym ogródku (rodzaje drzew, krzewów, kwiatów ze względu na posiadane cechy charakterystyczne, z wyodrębnieniem podobieństw i różnic); jak również klasyfikacja w przestrzeni społecznej: w parku (drzewa, kwiaty, liście, rośliny – pod względem kolorystyki, cech szczególnych, wielkości, zapachu), na parkingu (rodzaje samochodów, ich wielkość, kolor, cechy szczególne), w lesie (np. rodzaje drzew, odgłosy ptaków itp.).

Wydawać by się mogło, że im bardziej urozmaicone miejsce i treść zabaw mających na celu kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym umiejętności klasyfikowania przedmiotów i obiektów, tym większe uczestnictwo zainteresowanych i motywacja w trakcie wykonywania zadań tego typu. Dlatego też warto nieustannie urozmaicać wspólne aktywności z dziećmi, tak aby stawały się coraz bardziej atrakcyjne i stale budziły zainteresowanie najmłodszych.

Poniżej prezentujemy przykłady zabaw i ćwiczeń doskonalących umiejętność klasyfikowania przez dzieci, które można zrealizować z najmłodszymi podczas wspólnych aktywności w domowej kuchni. Mamy nadzieję, że staną się one inspira-
cją zarówno dla nauczycieli, ale również dla rodziców, ukazując, w jaki sposób możemy wykorzystać przedmioty, którymi dysponujemy na co dzień, w celach edukacyjnych – tutaj po to, by doskonalić u najmłodszych umiejętność klasyfikowania.

Przykład 1. Takie same 

Zadaniem dzieci jest wyodrębnienie spośród dostępnych w kuchni przedmiotów tych, które mają takie same cechy, i ich opisanie.

Przykład 2. Porządkujemy cukierki

Na stole rozsypujemy cukierki. Zadan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy