Porządkowanie i segregowanie

Matematyka w przestrzeni przedszkolnej i domowej

Edukacja przedszkolna

Klasyfikacja przedmiotów i obiektów w edukacji elementarnej może przybierać różną formę. Jest to niezwykle szerokie zagadnienie z niemalże nieskończonym polem możliwości realizacji. Przypomnijmy, w nowej podstawie programowej znajduje się zapis, iż „dziecko kończące wychowanie przedszkolne rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości”1. Rozróżnianie, segregowanie, przyporządkowywanie i porządkowanie to słowa, które w pierwszej kolejności kojarzą nam się z jednym z obszarów tematycznych z zakresu edukacji matematycznej w wieku przedszkolnym, tj. z klasyfikacją.

Dimitris Matzarakis zwraca uwagę, że: „przedmioty można porządkować i grupować według różnych kryteriów. Ważną umiejętnością jest tutaj znajdowanie podobieństw i różnic między przedmiotami. Ta umiejętność pozwoli później dzieciom na łatwiejsze zrozumienie koncepcji matematycznych, na przykład liczb parzystych i nieparzystych […]. Przyporządkowanie różnych przedmiotów według podobieństw jest podstawą dodawania, gdyż tylko te rzeczy, które mają cechy wspólne, można zebrać w całość, a więc dodać”.

POLECAMY

W zależności od dostępnych w danej przestrzeni elementów możemy wyodrębnić takie miejsca realizacji tego obszaru tematycznego, jak: klasyfikacja w pr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI