Wiosna i jej zmienność pogodowa – przeplatające się dni słoneczne z deszczowymi – sprzyjają pojawianiu się owadów fruwających, żyjących na krzewach, w trawie i pod korą drzew, a także dżdżownic bytujących w glebie. Pojawiające się na drzewach i krzewach pąki, rosnąca trawa i pierwsze wiosenne kwiaty zapraszają do eksploracji świata przyrody dostępnego w najbliższym otoczeniu dzieci. Rozgrzane wiosennymi promieniami słońca ściany domów są miejscem chętnie odwiedzanym przez owady, zwłaszcza przez muchy, natomiast na bezlistnych jeszcze gałęziach drzew i krzewów możemy zaobserwować pełzające biedronki. W słoneczne wiosenne dni pojawiają się także pierwsze motyle: modraszek wieszczek oraz cytrynek. W oczekiwaniu na bioróżnorodność i piękno kwitnących łąk i ogrodów zapoznajmy dzieci z mieszkańcami tychże środowisk. Spójrzmy na ogród przedszkolny z perspektywy jego mieszkańców. Poznajmy umiejętności owadów oraz ich znaczenie i rolę w środowisku przyrodniczym, aby móc zgodnie dzielić wspólną przestrzeń ogrodu.
POLECAMY
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu – „Owady i inni znajomi z przedszkolnego ogrodu” – w słoneczny wiosenny dzień, podczas pobytu w ogrodzie, dzieci dostrzegły fruwającego motyla oraz biedronki i inne małe owady. Dzieci dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, niektóre jednak z obawą i dystansem przyglądały się wskazanym przez kolegów owadom. Po powrocie do sali podjęliśmy rozmowę na temat poczynionych przez dzieci obserwacji. Tak powstał pomysł na poznanie mieszkańców naszego ogrodu: jak się nazywają, gdzie mieszkają, czym się żywią i jaką pełnią rolę w środowisku przyrodniczym? Ponieważ na świecie żyje bardzo wiele gatunków owadów, dzieci ustaliły zgodnie, że chcemy poznać owady i inne zwierzęta żyjące najbliżej nas – w ogrodzie. Przystąpiliśmy do wykonania wizytówek zapraszających rodziców do udziału w projekcie. Wizytówki przybrały ciekawe kształty: były wśród nich motyle, biedronki, pająki, a nawet dżdżownice. Dzieci samodzielnie projektowały szatę graficzną swojej wizytówki. Oprócz wizytówek wręczonych przez dzieci rodzice zostali oficjalnie poinformowani przez nauczycielkę o rozpoczęciu projektu.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci – zaczęliśmy od pierwszego zadania projektowego, tzn. przyniesienia ilustracji oraz książek, z których możemy czerpać informacje o interesujących nas owadach. Podczas pobytu w ogrodzie wykonane zostały zdjęcia zaobserwowanych owadów, pająków, dżdżownic, o których wspólnie poszukiwaliśmy informacji w książkach. Dzieci poproszone zostały o...