Odkrywanie prawdy o sobie i świecie z jednoczesnym doświadczeniem wartości, takich jak szacunek, godność, dobro, prawda i piękno, wpisane zostało do podstawy programowej wychowania przedszkolnego jako fundament całościowego wsparcia rozwoju dziecka. Odkrywanie własnej wartości osobowej przez dziecko w przedszkolu to proces permanentny, który powinien być wyraźnym elementem zaplanowanej pracy nauczyciela i całego przedszkola.
Początek roku szkolnego – zarówno w szkołach, jak i w przedszkolach – wiąże się z wykonaniem bardzo ważnej pracy związanej z planowaniem działania, przyjęciem do realizacji programu wychowania przedszkolnego. Planowanie pracy w grupie odbywa się najczęściej na podstawie przyjętego do realizacji programu czy – w przypadku najmłodszych przedszkolaków – obserwacji zachowania dzieci podczas tzw. dni adaptacyjnych itd.
Zazwyczaj pedagodzy skupiają się w konstrukcji planu na tzw. potrzebach rozwojowych dzieci, a korzystając z wiedzy pedagogicznej, znajomości różnorodnych metod i technik pracy, planują, co chcieliby z dziećmi zrobić w czasie najbliższym, a także bardziej odległym, za tydzień czy miesiąc. Często w planowaniu pracy pomagają materiały metodyczne tzw. obudowa programu wychowania przedszkolnego, przygotowywana przez wydawnictwa, doradców, konsultantów metodycznych czy autorów wybranych programów. Od bardzo wielu lat nauczyciele bazują w swej pracy na tego rodzaju pomocy, choć cieszy fakt, że coraz liczniejsza grupa nauczycieli przedszkola plany przygotowuje zupełnie samodzielnie jako wynik własnych doświadczeń, rozwoju zawodowego, poszerzonych kwalifikacji oraz chęci stworzenia planu jak najbardziej adekwatnego do specyfiki grupy, którą prowadzą. Każde dziecko w przedszkolu powinno bowiem otrzymać wzmocnienie w budowaniu poczucia własnej wartości, wzmocnienie swej oryginalności, indywidualności1 która wyrasta z niezbywalnej godności osobowej, którą każdy człowiek jest obdarzony2. Trudno zatem założyć, nawet teoretycznie, że plan pracy zaproponowany przez autora programu czy innych specjalistów będzie adekwatny do tych dzieci, które...
Odkrywanie wartości osobowej dziecka w przedszkolu
Przedszkolak odkrywa swą wartość osobową na skutek relacji budowanych systematycznie w trakcie dziecięcych zabaw –tych spontanicznych, a także kierowanych przez nauczyciela. Co nauczyciel może i powinien zrobić, aby wspierać tę fundamentalną potrzebę dziecka?