Odkrywamy świat przyrody - Projekt „Ziemia – gleba"

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Podczas codziennego pobytu dzieci w ogrodzie lub na spacerze zwracamy uwagę na piękno przyrody, mniej natomiast przyglądamy się ziemi, po której stąpamy – ziemi, a dokładniej glebie. Wszystkie drzewa, krzewy, kwiaty, zioła, warzywa itp. swoje korzenie mają umiejscowione właśnie w glebie. Z pewnością wielokrotnie dzieci sadziły do gruntu cebulę, cebulki kwiatowe, siały owies i rzodkiewkę. Zapraszam serdecznie do eksploracji ziemi! W naszych działaniach będziemy oglądać różne rodzaje gleby, dotykać ich, ugniatać je, przesypywać, mieszać. Czy ziemia pachnie? O tym też się przekonamy w czasie naszych badań. Przydadzą się lupy i mikroskopy do przyglądania się grudkom ziemi. Będzie aktywnie i ciekawie, a wszystko z domieszką ziemi, piasku i gliny.

Etap I – rozpoczęcie projektu

Wybór tematu – „Ziemia – gleba” 

POLECAMY

Wszystko zaczęło się od zabawy w ogrodzie przedszkolnym, w którym dzieci zauważyły po deszczu dżdżownice, które były nieopodal naszego zielnika. Z kolei w innej części ogrodu dżdżownic nie było, a ziemia także wyglądała inaczej. Po powrocie do przedszkola przekazaliśmy nasze spostrzeżenia panu Piotrowi, który wykonuje wszystkie prace pielęgnacyjne w ogrodzie. Dowiedzieliśmy się, że w miejscu, w którym znajduje się zielnik, jest ziemia ogrodnicza, a w odleglejszej części ogrodu występuje gleba gliniasta. To zaciekawiło dzieci i stało się przyczynkiem do podjęcia rozmów o nowym projekcie badawczym. 

O przystąpieniu do projektu informujemy rodziców i zapraszamy ich jednocześnie do aktywnego współdziałania z dziećmi.

Rozbudzenie ciekawości dzieci 

Dzieci zaciekawił fakt, że ziemia może być tak różna. W naszej przedszkolnej i grupowej bibliotece poszukaliśmy książek o ziemi, w których było wiele wiele ilustracji i informacji o glebie. Wszyscy zaangażowali się w poszukiwanie materiałów. 

Co kryje w sobie ziemia? – to bardzo ciekawe. Będziemy to odkrywać podczas realizacji projektu pod nazwą „Tajemnice ziemi”.

Wędrówka tematyczna 

Zachęcanie do dokonywania obserwacji i dzielenia się 
spostrzeżeniami:

  • W przedszkolnym ogrodzie ta ziemia, gdzie rosną zioła, jest miękka.
  • Ja wiem, że w ziemi są też kamyczki i patyczki.
  • W ziemi są listki i patyczki, bo one spadły na ziemię jesienią.
  • Ta ziemia w ogrodzie pod płotem jest bardzo twarda. Jak chcieliśmy z panią wykopać kawałek, to tylko trochę łopatki mogliśmy wsadzić. I ta ziemia miała jaśniejszy kolor.
  • W sklepie ogrodniczym można kupić specjalną ziemię do kwiatów.
  • Tata mi mówił, że jest też inna ziemia do naszych iglaków w ogrodzie.
  • A ja słyszałam, że ziemia piaskowa to nie jest dobra dla roślin, bo jest za słaba.
  • Mój dziadek mówił, że najlepsza jest taka czarna ziemia.

Zapraszamy dzieci do wykonania pracy plastycznej pt. „Ziemia”. Dzieci podczas wykonywania prac korzystały z kredek, farb oraz plasteliny. 


Zdj. 1.
Naturalna żyzna gleba

Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?”

Zapisujemy na powstającej siatce wszystkie zdobyte dotąd informacje przekazywane przez dzieci. Sposób prezentacji zdobytych wiadomości jest dowolny i dziecko samo d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI