Etap I – rozpoczęcie projektu
Wybór tematu – „Ziemia – gleba”
POLECAMY
Wszystko zaczęło się od zabawy w ogrodzie przedszkolnym, w którym dzieci zauważyły po deszczu dżdżownice, które były nieopodal naszego zielnika. Z kolei w innej części ogrodu dżdżownic nie było, a ziemia także wyglądała inaczej. Po powrocie do przedszkola przekazaliśmy nasze spostrzeżenia panu Piotrowi, który wykonuje wszystkie prace pielęgnacyjne w ogrodzie. Dowiedzieliśmy się, że w miejscu, w którym znajduje się zielnik, jest ziemia ogrodnicza, a w odleglejszej części ogrodu występuje gleba gliniasta. To zaciekawiło dzieci i stało się przyczynkiem do podjęcia rozmów o nowym projekcie badawczym.
O przystąpieniu do projektu informujemy rodziców i zapraszamy ich jednocześnie do aktywnego współdziałania z dziećmi.
Rozbudzenie ciekawości dzieci
Dzieci zaciekawił fakt, że ziemia może być tak różna. W naszej przedszkolnej i grupowej bibliotece poszukaliśmy książek o ziemi, w których było wiele wiele ilustracji i informacji o glebie. Wszyscy zaangażowali się w poszukiwanie materiałów.
Co kryje w sobie ziemia? – to bardzo ciekawe. Będziemy to odkrywać podczas realizacji projektu pod nazwą „Tajemnice ziemi”.
Wędrówka tematyczna
Zachęcanie do dokonywania obserwacji i dzielenia się
spostrzeżeniami:
- W przedszkolnym ogrodzie ta ziemia, gdzie rosną zioła, jest miękka.
- Ja wiem, że w ziemi są też kamyczki i patyczki.
- W ziemi są listki i patyczki, bo one spadły na ziemię jesienią.
- Ta ziemia w ogrodzie pod płotem jest bardzo twarda. Jak chcieliśmy z panią wykopać kawałek, to tylko trochę łopatki mogliśmy wsadzić. I ta ziemia miała jaśniejszy kolor.
- W sklepie ogrodniczym można kupić specjalną ziemię do kwiatów.
- Tata mi mówił, że jest też inna ziemia do naszych iglaków w ogrodzie.
- A ja słyszałam, że ziemia piaskowa to nie jest dobra dla roślin, bo jest za słaba.
- Mój dziadek mówił, że najlepsza jest taka czarna ziemia.
Zapraszamy dzieci do wykonania pracy plastycznej pt. „Ziemia”. Dzieci podczas wykonywania prac korzystały z kredek, farb oraz plasteliny.
Zdj. 1. Naturalna żyzna gleba
Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?”
Zapisujemy na powstającej siatce wszystkie zdobyte dotąd informacje przekazywane przez dzieci. Sposób prezentacji zdobytych wiadomości jest dowolny i dziecko samo d...