Warunki atmosferyczne mogą być inne każdego dnia, co tym bardziej aktywizuje dzieci do obserwacji pogody. W listopadzie spacery do parków czy ogrodów są zawsze atrakcją dla dzieci. To wspaniała okazja na zbiór „darów jesieni”, nasłuchiwanie odgłosów otaczającego nas środowiska i obserwowanie fauny oraz flory o tej porze roku.
Na listopadowe zajęcia metodą projektów proponuję temat „Wiewiórka”:
POLECAMY
- wiewiórka na zimę nie zasypia, spotkać więc ją można w naszych parkach, ogrodach czy pobliskich lasach,
- to doskonała okazja do obserwacji zwierzęcia i jego zachowań w środowisku naturalnym.
Scenariusz projektu „Wiewiórka” (propozycja)
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Wiewiórka” – w przypadku ww. tematu inicjatorką propozycji do jego wyboru jest nauczyciel. Proponowany temat badawczy został zaakceptowany przez dzieci i wspólnie podjęto decyzję o jego realizacji. Kolejny krok to poinformowanie rodziców o wybranym temacie projektu i zaproszenie do aktywnego w nim udziału.
- Rozbudzenie ciekawości poznawczej dzieci – nauczyciel opowiada o swoich codziennych spotkaniach z wiewiórkami podczas drogi przez park do przedszkola.
- Wędrówka tematyczna – zapraszanie dzieci do dzielenia się swoimi doświadczeniami, wspomnieniami, przygodami ze spotkań z wiewiórkami w parkach, ogrodach. Dzieci mogą także powiedzieć wiersz lub zaśpiewać piosenkę o wiewiórce oraz przynieść zdjęcie z wiewiórką w parku itp.:
– Ja dawałam z mamą w parku orzechy dla wiewiórki.
– A jak do mnie podbiegła wiewiórka, to ja się schowałam za tatą.
– Widziałem z siostrą trzy wiewiórki w parku i one zakopywały coś w ziemi.
– U mojej babci to w ogrodzie po drzewach biegają wiewiórki.
– Ja widziałem, jak wiewiórka je, chyba to były orzechy.
Dzieci zostały poproszone o wykonanie rysunku kredkami świecowymi na temat „Wiewiórka”.
- Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?” – każdą informację przekazywaną przez dzieci na temat „Wiewiórka” nauczyciel zapisuje. Powstaje w ten sposób siatka wiedzy, która zawiera wszystkie posiadane przez grupę informacje na temat realizowanego projektu. Forma przekazywanych wiadomości jest dowolna: wiersz, piosenka, zademonstrowanie sposobu poruszania się wiewiórki, wypowiedzi swobodne dzieci, wspólne oglądanie ilustracji i zdjęć przyniesionych przez dzieci.
Przykładowe informacje udzielane przez dzieci na temat „Wiewiórka”:
– Wiewiórka skacze po drzewach i mieszka na drzewie.
– Ulubione jedzenie wiewiórki to orzechy.
– Wiewiórka zakopuje swoje jedzenie w ziemi.
– Wiewiórki mają zawsze bardzo podobny kolor.
– Wiewiórki nie są duże.
– ...