Odkrywamy świat przyrody – projekt wiewiórka

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Kontynuujemy nasze działania dydaktyczne, wspierając całościowy rozwój dziecka i stosując w pracy metodę projektów. Dzieci, które znają już główne zasady stosowane w tej metodzie, z pewnością łatwiej „wejdą w działania tematyczne”, a dzieci rozpoczynające przygodę edukacyjną z metodą projektów szybko zorientują się, że to ciekawa i pobudzająca do działania forma eksploracji świata.

Warunki atmosferyczne mogą być inne każdego dnia, co tym bardziej aktywizuje dzieci do obserwacji pogody. W listopadzie spacery do parków czy ogrodów są zawsze atrakcją dla dzieci. To wspaniała okazja na zbiór „darów jesieni”, nasłuchiwanie odgłosów otaczającego nas środowiska i obserwowanie fauny oraz flory o tej porze roku. 

Na listopadowe zajęcia metodą projektów proponuję temat „Wiewiórka”:

POLECAMY

  • wiewiórka na zimę nie zasypia, spotkać więc ją można w naszych parkach, ogrodach czy pobliskich lasach,
  • to doskonała okazja do obserwacji zwierzęcia i jego zachowań w środowisku naturalnym.

Scenariusz projektu „Wiewiórka” (propozycja)

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu „Wiewiórka” – w przypadku ww. tematu inicjatorką propozycji do jego wyboru jest nauczyciel. Proponowany temat badawczy został zaakceptowany przez dzieci i wspólnie podjęto decyzję o jego realizacji. Kolejny krok to poinformowanie rodziców o wybranym temacie projektu i zaproszenie do aktywnego w nim udziału.
  • Rozbudzenie ciekawości poznawczej dzieci – nauczyciel opowiada o swoich codziennych spotkaniach z wiewiórkami podczas drogi przez park do przedszkola.
  • Wędrówka tematyczna – zapraszanie dzieci do dzielenia się swoimi doświadczeniami, wspomnieniami, przygodami ze spotkań z wiewiórkami w parkach, ogrodach. Dzieci mogą także powiedzieć wiersz lub zaśpiewać piosenkę o wiewiórce oraz przynieść zdjęcie z wiewiórką w parku itp.:
    –    Ja dawałam z mamą w parku orzechy dla wiewiórki.
    –    A jak do mnie podbiegła wiewiórka, to ja się schowałam za tatą.
    –    Widziałem z siostrą trzy wiewiórki w parku i one zakopywały coś w ziemi.
    –    U mojej babci to w ogrodzie po drzewach biegają wiewiórki.
    –    Ja widziałem, jak wiewiórka je, chyba to były orzechy.

Dzieci zostały poproszone o wykonanie rysunku kredkami świecowymi na temat „Wiewiórka”. 

  • Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?” – każdą informację przekazywaną przez dzieci na temat „Wiewiórka” nauczyciel zapisuje. Powstaje w ten sposób siatka wiedzy, która zawiera wszystkie posiadane przez grupę informacje na temat realizowanego projektu. Forma przekazywanych wiadomości jest dowolna: wiersz, piosenka, zademonstrowanie sposobu poruszania się wiewiórki, wypowiedzi swobodne dzieci, wspólne oglądanie ilustracji i zdjęć przyniesionych przez dzieci. 
    Przykładowe informacje udzielane przez dzieci na temat „Wiewiórka”:
    –    Wiewiórka skacze po drzewach i mieszka na drzewie.
    –    Ulubione jedzenie wiewiórki to orzechy.
    –    Wiewiórka zakopuje swoje jedzenie w ziemi.
    –    Wiewiórki mają zawsze bardzo podobny kolor.
    –    Wiewiórki nie są duże.
    –  
    ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI