Odkrywamy świat przyrody

Projekt „KOŃ”

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Wycieczki to doskonały moment na obserwacje, poszukiwanie i odkrywanie sekretów przyrody. Być może w środowisku naturalnym uda nam się dostrzec np. owady z gatunku tych spotykanych w przedszkolnym ogrodzie oraz dokładnie przyjrzeć się po raz pierwszy kaczce, królikowi, indykowi i koniom. Przyroda zawsze ukazuje nam swoje piękno i zachęca do jej eksploracji. Naturalna dziecięca ciekawość świata znajduje w środowisku przyrodniczym ogromną różnorodność elementów, które nasi milusińscy będą z ochotą badać. Nowe obszary, które każdy chce poznać, radość i ruch na powietrzu niech będą najlepszą rekomendacją do organizowania wyjazdów w teren.

Scenariusz projektu „Koń” 

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu „Koń” – piękna wiosenna pogoda zachęca do wypraw i wycieczek. Nasza grupa wyrusza na zaplanowaną kilka miesięcy wcześniej wycieczkę do Farmy Zwierząt Gospodarskich. Do wyjazdu pozostało kilka dni i wszyscy często rozmawiają o tym, jakie zwierzęta tam zobaczymy. Oglądaliśmy ulotkę reklamową farmy i dzieci bardzo ucieszyły się z czekającej je atrakcji, a mianowicie jazdy na kucyku. Obserwując dzieci i ich zaangażowanie w rozmowę o koniach, odbyliśmy wspólną naradę, w efekcie której dzieci podjęły decyzję, aby rozpocząć projekt badawczy pod nazwą „Koń”. O rozpoczęciu projektu poinformowani zostali rodzice. Dzieci wręczyły rodzicom własnoręcznie wykonane zaproszenia do udziału w projekcie, które ozdobione były rysunkami przedstawiającymi konie.
  • Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci – przygotowania do wycieczki na farmę przez kolejne dni były tematem dominującym. Dzieci poinformowane zostały o tym, że jedziemy zobaczyć różne zwierzęta, a ponieważ koń też tam będzie, to poświęcimy mu więcej uwagi. Na prośbę o przyniesienie ilustracji i książek przedstawiających konie już następnego dnia dzieci przyniosły wiele pozycji książkowych na ten temat.
  • Wędrówka tematyczna – zachęcanie dzieci do dzielenia się swoimi wspomnieniami związanymi z końmi. 

–    Jak byłem w górach, to widziałem konia.
–    Ja jechałam saniami i koń je ciągnął, a przy saniach były dzwonki.
–    A ja to konia tylko w telewizji widziałem.
–    Widziałem konie, jak jechaliśmy samochodem, a one jadły trawę.
–    W ZOO widziałam konie, były takie brązowe.
–    Mój dziadek jest weterynarzem i leczy zwierzęta i konie też potrafi leczyć.

POLECAMY

Gdy każde z chętnych dzieci wypowie się na ww. temat, wszyscy zostają zaproszeni do wykonania pracy plastycznej „Koń” (malowanie farbami akwarelowymi). 

  • Tworzenie siatki wiedzy „Co już wiemy” – w siatce wiedzy znajdują się informacje uzyskane od dzieci na temat „Koń”. Dzieci w bardzo różnorodny sposób mogą prezentować swoje wiadomości o koniach. Mogą to być wiersze, piosenki, naśladowanie ruchów i wydawanych odgłosów. Posiadane wiadomości przekazywane są także w formie werbalnej.

Przykładowe wypowiedzi dzieci na temat „Koń”: 
–    Koń lubi biegać po polu i jeść trawę.
–    Każdy koń ma grzywę i długi ogon.
–    Konie mają cztery nogi i są wysokie.
–    Konie mają dużo siły.
–    Są specjalne konie, które nie...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI