Scenariusz projektu „Koń”
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Koń” – piękna wiosenna pogoda zachęca do wypraw i wycieczek. Nasza grupa wyrusza na zaplanowaną kilka miesięcy wcześniej wycieczkę do Farmy Zwierząt Gospodarskich. Do wyjazdu pozostało kilka dni i wszyscy często rozmawiają o tym, jakie zwierzęta tam zobaczymy. Oglądaliśmy ulotkę reklamową farmy i dzieci bardzo ucieszyły się z czekającej je atrakcji, a mianowicie jazdy na kucyku. Obserwując dzieci i ich zaangażowanie w rozmowę o koniach, odbyliśmy wspólną naradę, w efekcie której dzieci podjęły decyzję, aby rozpocząć projekt badawczy pod nazwą „Koń”. O rozpoczęciu projektu poinformowani zostali rodzice. Dzieci wręczyły rodzicom własnoręcznie wykonane zaproszenia do udziału w projekcie, które ozdobione były rysunkami przedstawiającymi konie.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci – przygotowania do wycieczki na farmę przez kolejne dni były tematem dominującym. Dzieci poinformowane zostały o tym, że jedziemy zobaczyć różne zwierzęta, a ponieważ koń też tam będzie, to poświęcimy mu więcej uwagi. Na prośbę o przyniesienie ilustracji i książek przedstawiających konie już następnego dnia dzieci przyniosły wiele pozycji książkowych na ten temat.
- Wędrówka tematyczna – zachęcanie dzieci do dzielenia się swoimi wspomnieniami związanymi z końmi.
– Jak byłem w górach, to widziałem konia.
– Ja jechałam saniami i koń je ciągnął, a przy saniach były dzwonki.
– A ja to konia tylko w telewizji widziałem.
– Widziałem konie, jak jechaliśmy samochodem, a one jadły trawę.
– W ZOO widziałam konie, były takie brązowe.
– Mój dziadek jest weterynarzem i leczy zwierzęta i konie też potrafi leczyć.
POLECAMY
Gdy każde z chętnych dzieci wypowie się na ww. temat, wszyscy zostają zaproszeni do wykonania pracy plastycznej „Koń” (malowanie farbami akwarelowymi).
- Tworzenie siatki wiedzy „Co już wiemy” – w siatce wiedzy znajdują się informacje uzyskane od dzieci na temat „Koń”. Dzieci w bardzo różnorodny sposób mogą prezentować swoje wiadomości o koniach. Mogą to być wiersze, piosenki, naśladowanie ruchów i wydawanych odgłosów. Posiadane wiadomości przekazywane są także w formie werbalnej.
Przykładowe wypowiedzi dzieci na temat „Koń”:
– Koń lubi biegać po polu i jeść trawę.
– Każdy koń ma grzywę i długi ogon.
– Konie mają cztery nogi i są wysokie.
– Konie mają dużo siły.
– Są specjalne konie, które nie...