Gdy mały chłopiec czy dziewczynka wchodzą do przedszkola, nie wiedzą, iż w ich sali pojawił się nowy samochód, gra, maskotka, kukiełka czy książka. Idą do przedszkola z bagażem swoich potrzeb rozwojowych, np. potrzebą zabawy, potrzebą samodzielności, a przede wszystkim bezpieczeństwa. Być może idą do przedszkola z pewną nadzieją, iż dzisiaj pobawią się jeszcze raz ulubionymi klockami lub pomalują farbami kolejny obrazek. Nagle w ich otoczeniu pojawia się interesujący samochód, czyli nowa zabawka. Tu i teraz rodzi się zatem oczekiwanie poznawcze, ciekawość, chęć zabawy i rozmowy na temat nowego przedmiotu. W ich planach na bieżący dzień nie było takiej atrakcji. Ta nowość jest zaskoczeniem, które wywołuje u dzieci duże zaangażowanie emocjonalne, koncentrację właśnie na tej zabawce. Taką samą sytuację obserwujemy w trakcie spaceru po lesie z małym dzieckiem. Ogólnie wiemy, co może się w lesie wydarzyć, ale wiele sytuacji jest zaskakujących, pojawiają się znienacka i wywołują duże zaciekawienie u dziecka.
Takie nagłe oczekiwanie poznawcze powinno być spełniane wtedy, gdy się pojawia, z uwagi na duże zaangażowanie emocjonalne dziecka, a także samoistnie rodzące się pytania w głowie malca. Dla niego świat w tym momencie przestaje istnieć, jest jedynie ta rzecz, ten problem, ta sytuacja. Istnieje także bardzo silne pragnienie włączenia do swej wiedzy i umiejętności doświadczenia związ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.