Wszyscy jesteśmy zobowiązani do szczególnej ochrony i wsparcia dziecka, zwłaszcza że krzywdzenie dzieci bezpośrednio uderza w realizację kluczowych celów przedszkola, takich jak wspieranie całościowego rozwoju ich wychowanków. Podstaw dostarcza tu nie tylko wymiar profesjonalny i moralny, nakazujący nauczycielom bycie „rzecznikami” dziecka, ale również prawo, traktujące przemoc wobec dziecka w kategoriach niewątpliwego przestępstwa. Przepisy polskiego prawa wspierają instytucje opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, oferując im możliwość niesienia pomocy dziecku, co do którego istnieje wiarygodne i poparte dowodami podejrzenie, iż jest ono ofiarą przemocy w rodzinie. Przedszkola jako instytucje oraz nauczyciele i wychowawcy przedszkolni jako indywidualne osoby mogą złożyć prawne zawiadomienie oraz brać czynny udział w toczącym się postępowaniu przeciwko sprawcom przemocy wobec dziecka.
POLECAMY
Trudności w rozpoznaniu przemocy domowej doświadczanej przez dziecko
Niemniej jednak w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym wykrycie, że dziecko mogłoby doświadczać przemocy domowej, okazuje się dużo bardziej problematyczne, aniżeli w przypadku starszych dzieci. Jak zauważa Kevin Browne, jednym z najważniejszych czynników pojawiania się tych trudności jest etap rozwojowy, na którym znajdują się dzieci przedszkolne,
a w szczególności te najmłodsze. Bariery rozwojowe w dużej mierze nie pozwalają takim dzieciom na wejście w rolę wiarygodnego informatora o tym, co je spotyka, ponieważ:
- W dużej mierze nie są one w stanie w sposób komunikatywny opowiedzieć dorosłym o swoich przeżyciach. Zwłaszcza młodsze dzieci przedszkolne posiadają, mimo pro...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.