Wprowadzając dzieci w otaczający nas świat, przekazaliśmy im wiadomości na temat: wody, powietrza, lasów oraz gór. Omawiając problem, który dotyka nas wszystkich i związany jest z jakością powietrza, zaproponowałam zaangażowanie w projekt „Zielone filtry” – zachęcający do założenia w sali kącika z kwiatami produkującymi tlen oraz oczyszczającymi powietrze.
W poruszanym temacie proponuję: przybliżenie dzieciom tematyki związanej z ochroną przyrody i dbałością o zasoby Ziemi (na miarę naszych możliwości i umiejętności), rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko oraz kształtowanie nawyków prozdrowotnych i proekologicznych.
POLECAMY
Dzień Ziemi – 22 kwietnia
Przyroda wokół nas
Mieszkamy w różnych regionach Polski, bezpośrednio obok nas bądź w bliższej lub dalszej okolicy znajdują się z pewnością skwer, park, las, rzeka, jezioro czy góry. Nasze przedszkolaki każdego dnia przebywają w ogrodzie lub na spacerach – jest to zatem doskonały czas na dokonywanie obserwacji, poszukiwanie i odkrywanie ciekawostek przyrodniczych. Dla nauczyciela jest to także idealny moment na podkreślanie piękna przyrody, która nas otacza, i uwrażliwianie na estetykę miejsca, w którym miło spędza się czas. Prowadzenie w parku, ogrodzie itp. miejscach rozmów z dziećmi na temat potrzeby dbałości o naturalne środowisko przyrodnicze sprzyja odbiorowi przekazywanych treści. Otaczająca nas przyroda staje się wówczas idealnym żywym środkiem dydaktycznym pobudzającym wszystkie zmysły dzieci. Ukierunkowanie aktywności eksploracyjnej dzieci (np. poszukujemy kamyków lub małych leżących na ziemi gałązek) zaowocuje twórczym działaniem podczas wykonywania kompozycji wiosennej, wzbogacania kącika przyrody, nadawania nowych ról przedmiotom.
Pole działań poszukujących, jakim staje się dla dzieci park lub las, jest idealnym miejscem na zastosowanie informacji zdobyt...