Gdy zabawa jest procesem dynamicznym przepełnionym radością, zaskakującym, budującym radosne zdziwienia u dzieci, może trwać w nieskończoność, bo i dzieci w niej zanurzone nie odczuwają upływu czasu. Zabawa kończy się, gdy dzieci nie odczuwają żadnych poruszeń, a czynności, które mają wykonywać, są zbyt monotonne. Gdy słuchają osoby dorosłej, która czyta także na jednym tonie, bez zaangażowania emocjonalnego, które jest niezbędne, aby ożywić tekst i nadać mu stosowne znaczenie, także koncentrują się tylko przez moment i rezygnują ze słuchania. Zatem, aby dzieci angażowały się w eksplorację książki, trzeba im pokazać, iż osoba dorosła czyni to razem z nimi oraz iż aktywność ta jest dla osoby dorosłej także bardzo atrakcyjna, zaskakująca i radosna. Dlatego warto przejąć nieco umiejętności od słynnej angielskiej niani, której kluczem do sukcesu w pracy z dziećmi było jej pełne angażowanie się emocjonalne w ten proces oraz właściwe wykorzystanie zabawy do osiągania założonego celu.
POLECAMY
Książka i jej zasoby
Książka to bardzo ciekawy obiekt do eksploracji przez dzieci. Ma okładkę, autora, redaktora, ilustratora, wydawcę, wiele obrazków, numery stron, tytuł, czasami podtytuł, tytuły rozdziałów, spis treści, tekst, czasami przypisy, rok wydania, odnośniki i wiele innych elementów, które zawsze spełniają w niej jakąś określoną funkcję. Wszystko podzielone jest na pewne sekwencje, no i wszystko ma jakieś znaczenie. To znaczenie bardzo interesuje dzieci i odkryte w radosny sposób jest niezwykłym motywatorem do dalszej eksploracji, a także pokochania książek. Książkę warto przedstawić jako obiekt, którym będziemy się bawić wiele dni, i pokazać dzieciom taką...