Metoda dynamicznych obrazów. Zabawa jako forma eksploracji lektury

Edukacja przedszkolna

W zabawie tekstem literackim przychodzi taki moment, w którym dziecko samo trzyma książkę, ogląda ją i się nią cieszy. Radość wynika z samego faktu posiadania książki. Wartość tej radości wzrasta, gdy osoba dorosła bawiąca się z dzieckiem ową radość rozwija. Istnieje zatem konieczność zaoferowania dziecku ciekawych rozwiązań tworzenia radości z procesu eksploracji książki, który niekoniecznie na starcie wiązać się musi z czynnościami czytania po kolei, od strony pierwszej do ostatniej, od wstępu do zakończenia. Warto zatem tutaj przedstawić krótki „opis, w jaki sposób dzieciom czytała Mary Poppins”1.

Gdy zabawa jest procesem dynamicznym przepełnionym radością, zaskakującym, budującym radosne zdziwienia u dzieci, może trwać w nieskończoność, bo i dzieci w niej zanurzone nie odczuwają upływu czasu. Zabawa kończy się, gdy dzieci nie odczuwają żadnych poruszeń, a czynności, które mają wykonywać, są zbyt monotonne. Gdy słuchają osoby dorosłej, która czyta także na jednym tonie, bez zaangażowania emocjonalnego, które jest niezbędne, aby ożywić tekst i nadać mu stosowne znaczenie, także koncentrują się tylko przez moment i rezygnują ze słuchania. Zatem, aby dzieci angażowały się w eksplorację książki, trzeba im pokazać, iż osoba dorosła czyni to razem z nimi oraz iż aktywność ta jest dla osoby dorosłej także bardzo atrakcyjna, zaskakująca i radosna. Dlatego warto przejąć nieco umiejętności od słynnej angielskiej niani, której kluczem do sukcesu w pracy z dziećmi było jej pełne angażowanie się emocjonalne w ten proces oraz właściwe wykorzystanie zabawy do osiągania założonego celu. 

POLECAMY

Książka i jej zasoby 

Książka to bardzo ciekawy obiekt do eksploracji przez dzieci. Ma okładkę, autora, redaktora, ilustratora, wydawcę, wiele obrazków, numery stron, tytuł, czasami podtytuł, tytuły rozdziałów, spis treści, tekst, czasami przypisy, rok wydania, odnośniki i wiele innych elementów, które zawsze spełniają w niej jakąś określoną funkcję. Wszystko podzielone jest na pewne sekwencje, no i wszystko ma jakieś znaczenie. To znaczenie bardzo interesuje dzieci i odkryte w radosny sposób jest niezwykłym motywatorem do dalszej eksploracji, a także pokochania książek. Książkę warto przedstawić jako obiekt, którym będziemy się bawić wiele dni, i pokazać dzieciom taką...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI