Metoda dynamicznych obrazów systemu „Edukacja przez ruch”

Edukacja przedszkolna

Organizacja aktywnego uczestnictwa dzieci w czytaniu daje im szansę na wyrażenie swych doznań poprzez różnorodne formy ekspresji twórczej. Ułożone przez autora tekstu zdania poddane interpretacji ruchowej, muzycznej, graficznej przez dzieci i czytającego tekst nauczyciela wzbogacają wyobraźnię o nowe wrażenia, doznania, wspierając rozumienie pojęć i relację pomiędzy nimi. W umyśle dziecka pojawiają się kolejne słowa jako obrazy, nowe ich znaczenia, poszerzone konteksty, a także relacje pomiędzy elementami tychże obrazów, budując związki wyrazowe potrzebne do pełnego całościowego rozumienia funkcjonalności świata.

Analiza uczestnictwa w sztuce samych osób dorosłych wskazuje nam, jak często autor dzieła malarskiego staje się źródłem inspiracji interpretacji tegoż dzieła za przyczyną innych niż malarskie środków wyrazu. Oto obraz Gwiaździsta noc Vincenta van Gogha staje się źródłem natchnienia dla poety tworzącego wiersz o rozgwieżdżonej nocy, inny artysta tworzy muzykę, aby była adekwatna do obrazu i tekstu wiersza. Okazuje się, że dla wzmocnienia wrażeń tworzonych za pomocą dzieła literackiego obrazów umysłowych twórcy dzieł prozatorskich posługują się także ilustracją, fotografią, obecnie nawet narzędziami multimedialnymi. Czytający dzieło literackie aktor nie dociera do słuchaczy jedynie pięknem samego czytania. Aby wydobyć z tekstu jego pełną przestrzeń, której eksploracji podejmuje się słuchacz, twórcy multimedialnych narzędzi wzmacniają wrażenia różnorodnymi dźwiękami, szmerami, rytmem, muzyką. Wszystkie zabiegi producentów takich narzędzi dążą do poruszeń wyobraźni i jak największej aktywności umysłowej odbiorcy sztuki. 

W systemie „Edukacja przez ruch” (EPR) praca z tekstem literackim nie wymaga skupienia wyłącznie na czynności samego czytania, której podejmuje się nauczyciel, a także czasami dziecko w kontakcie z grupą, odbiorcą tegoż czytania. Praca z tekstem literackim jest zamierzonym ciągiem wielu sytuacji edukacyjnych o charakterze zintegrowanym, który swą istotę opiera na różnorodnych czynnościach praktycznych i zaangażowaniu wielozmysłowym. Proste techniki systemu, takie jak ćwiczenia, zabawy, gry angażujące dziecko w doświadczenia polisensoryczne, połączone w ciąg adekwatnych do tekstu sytuacji – dynamicznych obrazów – tworzą charakterystyczny dla systemu EPR sposób zabawy, gdzie ruch i wyobraźnia stają się podstawowymi narzędziami eksploracji tekstu. 

POLECAMY

Umysł, wyobraźnia, obrazy 

Wyobraźnia człowieka to strumień obrazów, umysł to proces manipulacji obrazami1, wszystkie procesy umysłowe mają dynamiczny charakter i prowadzą do zobrazowania naszych myśli. Gdy rozmawiamy – myślimy. Im bardziej umiemy zobrazować sobie nasze myśli, tym bardziej rozumiemy to, o czym rozmawiamy. Obrazy są wszędzie wokół dzieci, niektóre są im dostępne, inne wymagają eksploracji, poznania, odkrycia. Obrazy są tworzone przez dzieci podczas zabawy, przyjmowania w zabawie różnych ról. Tekst literacki także jest pełen obrazów, które stają się dynamiczne i dostępne dzieciom, gdy te mogą je odkrywać podczas zabawy, angażując w nią wszystkie swoje zmysły. 

Metoda dynamicznych obrazów powstała na skutek przemyśleń o możliwości rozumienia czytanego dzieciom przez...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI