Medialny hałas wokół programów

Edukacja przedszkolna

Informacje medialne, które nas otaczają, zdają się w sposób wyrazisty, szybki, skuteczny prowadzić nasze myśli na manowce. Ogrom form przekazu medialnego jest obecnie wszechobecny, stąd informacje ubrane w precyzyjną oprawę płyną rwącym potokiem, docierają do nas szybko i nas uwodzą, choć są tylko interpretacją źródła, z którego powstały. Częściej zawierzamy artykułom, posterom, niż odnosimy się do konkretnego zapisu prawa. Choć jesteśmy nauczycielami, nie zaglądamy do aktów normatywnych, czyli stosownych rozporządzeń, ale szybkim kliknięciem posyłamy poster z interpretacją informacji, nie z informacją.

Szekspir zapewne widziałby w naszym zachowaniu niebywałą skłonność do wiary w zamiary, a medialne dyskusje sklasyfikował do grupy postaw dużo hałasu o nic. Warto pochylić się zatem nad szekspirowskimi ponadczasowymi prawdami, bo dotyczą one także naszej pedagogicznej pracy, a w sposób szczególny dotykają przedszkoli w obszarze realizowanych programów wychowania przedszkolnego i projektów programowych, które do przedszkola przychodzą jako propozycje zewnętrznych podmiotów. 

Gdy czytamy doniesienia medialne, najczęściej spotykamy się z następującymi sformułowaniami: ratusz od września wprowadza do szkół i przedszkoli…, rada miasta wprowadza do przedszkoli…, radni przyjęli uchwałę o wprowadzeniu do przedszkoli…, program fundacji będzie realizowany w przedszkolach od…, dzięki dofinansowaniu z UE do przedszkoli trafi program… itd. Jak najbardziej burmistrz, rada miasta, stowarzyszenie na rzecz opieki nad zwierzętami, fundacja ekologiczna czy naukowiec badający toksyczne substancje użyte w farbach, którymi pokryte są meble, mają prawo informować społeczeństwo o problemach, mają prawo opracować program czy projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym. Mają prawo o nim mówić, mają prawo proponować do realizacji. Nie jest jednak prawdą, że program czy taki projekt rzeczywiście będzie w przedszkolu realizowany. Od czego to zależy? 

POLECAMY

Aby zamiar nie był wiatrem 

Wszystko, co dotyczy realizacji programu wychowania przedszkolnego lub programów czy projektów proponowanych przez podmioty zewnętrzne, zostało opisane w rozporządzeniu o podstawie programowej2. Nauczycieli i dyrektora przedszkola o...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI