Dołącz do czytelników
Brak wyników

English time

10 września 2018

NR 39 (Wrzesień 2018)

Let’s start! Ku przygodzie z językiem angielskim!

0 33

Wrzesień to idealny czas na nowy start. Na przemyślenie i wdrożenie do naszej pracy tego, czego się obawialiśmy, nad czym się zastanawialiśmy. To też czas radosny – po wakacyjnym odpoczynku zarówno my, jak i dzieci mamy dużo energii i chęci do pracy.

Lubię wykorzystać ten czas do przygotowania sobie pewnego rodzaju podłoża do całorocznej pracy. To właśnie wtedy wprowadzam zasady, odświeżam oraz przypominam sobie podstawowe tematy, ustalam plany zajęć.
Wielokrotnie słyszałam, że pierwsze dwa tygodnie zajęć powinnam zupełnie poświęcić zasadom, a z realizacją zaplanowanych tematów powinnam się wstrzymać, dopóki dzieci nie opanują reguł panujących na zajęciach. Nie zgadzam się z tym – owszem, to wszystko jest ważne, ale zamiast wpoić dzieciom reguły i zasady, zrobimy coś zupełnie innego – zniechęcimy je do zajęć językowych. Kluczowym hasłem jest umiar. Na zajęciach powinny pojawić się różne elementy, nie tylko te dyscyplinujące.

Ustal konwencję zajęć

Nie jest to dosłowny schemat, a pewne ramy, stałe elementy, które dadzą dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Przedszkolaki będą znały sygnał do rozpoczęcia i zakończenia zajęć, będą też wiedziały, kiedy mogą się spodziewać zabaw, piosenki itp. Wbrew pozorom nie jest to nudne, bo realnie dzieci nie wiedzą, jakie gry, jaki materiał przygotował dla nich nauczyciel.

Powitanie
Powiedz dzieciom, jak będziecie się witać na rozpoczęcie zajęć.  Hasłem, a może piosenką? To zależy tylko od was. Ja zapraszam dzieci do zabawy rymowanką:

Let’s make a circle
you and me.
Let’s make a circle
one, two, three.

Potem witamy się piosenką, inną w każdej grupie. Najbardziej lubiana przez dzieci jest piosenka Hello, hello z kanału Super Simple w serwisie YouTube.

Rozgrzewka językowa
Zawsze po powitaniu pojawia się mój ulubiony element, który określam jako 
warm up questions. Są to pytania, które poznawaliśmy na poprzednich zajęciach, np.:

What’s your name?
How are you?
How old are you?
What’s your favourite colour?
How’s the weather?

Dzieci siedzą w kręgu i zadają sobie kolejno pytanie wybrane przez nauczyciela bądź przez nie same. Pierwsze dziecko pyta, drugie odpowiada, drugie pyta, odpowiada trzecie itd.

Coś nowego
Po rozgrzewce dzieci są zawsze podekscytowane – dumne z tego, że potrafiły już zadać pytanie i odpowiedzieć na nie w języku angielskim. Czekają więc na to, co poznają nowego. To doskonała okazja na wprowadzenie nowego słownictwa czy tematu, a następnie jego utrwalenie poprzez gry i zabawy.

Coś starego
Kiedy już chłonne umysły dzieci przyswoiły wiadomości, możemy przywołać treści oraz tematy z poprzednich zajęć. Oczywiście – tylko i wyłącznie przez zorganizowanie super zabawy, odśpiewanie radosnej piosenki i zagranie w jedną lub kilka gier. 

Pożegnanie
My żegnamy się hasłem i piosenką. To, jak pożegnasz się ze swoją grupą, zależy tylko od ciebie. Znasz swoją grupę najlepiej (jeśli nie, to na pewno po kilku zajęciach tak będzie), więc wiesz, czego potrzebują, co lubią najbardziej i ile czasu możesz na zakończenie zajęć przeznaczyć. 

Niezbędnik nauczyciela, czyli co przygotować na początek roku

Każdy nauczyciel ma swoje metody pracy i swój ulubiony zestaw pomocy dydaktycznych. Są jednak takie, których nie powinno zabraknąć, a które warto zacząć zbierać. Jeśli dobrze je dobierzemy, będziemy mogli ich używać do różnych aktywności, do tego posłużą nam przez lata. 

Flashcards – karty obrazkowe
Karty obrazkowe to podstawowa baza nauczyciela języka angielskiego. Warto zadbać o to, by zawierały więcej słownictwa niż potrzebujemy. Jeśli chcemy wprowadzić w danej grupie kilka kolorów, przygotujmy karty zawierające wszystkie kolory – nigdy nie wiadomo, czy nie będziemy prowadzić zajęć także w starszej grupie. Oczywiście, można takie karty później dorobić w zależności od zapotrzebowania, ale jeśli przygotujemy wszystkie od razu, będą one jednolite, w jednej estetyce. Dobrze jest też zadbać o ich odpowiedni rozmiar i konsekwentnie się go trzymać. Najbardziej powszechny jest format A5. Pamiętajmy, że również o takie aspekty powinniśmy zadbać podczas zajęć językowych. 

Rekwizyty 
Dzieci uczą się przez doświadczenie, ważne jest więc, by jak najwięcej realnych przedmiotów znalazło zastosowanie na zajęciach językowych. Przykładowo, jeśli wprowadzamy nazwy pojazdów (a car, a motorbike, a train), przygotujmy na te zajęcia dziecięce zabawki, które na pewno znajdziemy w przedszkolnej sali. Jeśli wprowadzamy kolory, przygotujmy np. klocki, piłeczki, zabawki we wprowadzanych przez nas kolorach. 

Storycards – karty do historyjek
Historyjki, obok piosenek, to jeden z najbardziej rozwijających umiejętności językowe elementów pojawiających się na zajęciach obcojęzycznych. Bardzo dużo historyjek oferują nam wydawnictwa, warto więc zapoznać się z ich ofertą. Ciekawe znajdziemy też na różnych stronach internetowych i blogach nauczycielskich. 

Ks...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy