Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja matematyczna

20 listopada 2017

NR 26 (Kwiecień 2017)

Konstruowanie gier i zabaw – rozwiązania praktyczne

0 23

Niniejszy artykuł prezentuje propozycje konstruowania gier i zabaw przez najmłodszych w ramach edukacji przedszkolnej. Zamieszczamy kilka przykładów tychże aktywności, które z powodzeniem można wykorzystać w pracy z dzieckiem w przedszkolu lub też w przestrzeni domowej. W większości dotyczą one edukacji matematycznej. Mają na celu doskonalić i rozwijać umiejętności dzieci m.in. w zakresie liczenia, rozróżniania kierunków, figur geometrycznych, określania właściwości przedmiotów itp. Mogą posłużyć jako urozmaicenie zajęć dydaktycznych lub też jako wypełnienie czasu przeznaczonego na swobodną aktywność dzieci.

Przykład 1. Kto wygra?

Pomoce dydaktyczne: kostki (ich liczba odpowiada liczbie graczy), kartki papieru, coś do pisania, liczydło (opcjonalnie).

Liczba graczy: od 2 do 4–5 osób

Gra polega na naprzemiennym rzucaniu kostkami przez uczestników. Każdy z nich po wyrzuceniu określonej liczby oczek zapisuje swój wynik na kartce papieru (w formie liczby bądź graficznie w postaci kropek lub też innego umówionego znaku). Po przejściu ustalonej liczby kolejek wygrywa ta osoba, która wyrzuciła największą liczbę kropek.

W przypadku dzieci, które nie potrafią jeszcze sprawnie liczyć i zapisywać wartości liczbowych, zamiast kartki zastosować można liczydło, na którym – po każdym rzucie – będą odliczać odpowiednią liczbę wyrzuconych oczek.

 

 

Starsze przedszkolaki mogą wykonać kostki do gry samodzielnie. Będzie to stanowić dodatkowe urozmaicenie i źródło osobistej satysfakcji. Taką samodzielnie wykonaną pomoc dydaktyczną można wykorzystać do innych realizowanych przez dzieci zadań lub też potraktować ją jako inspirację do stworzenia własnej zabawy lub gry. 

Poniżej szablon kostki do gry do samodzielnego odrysowania i wycięcia1:

 

 

Przykład 2. Policz, ile jest w środku?

Pomoce dydaktyczne: dwa pudełka (pojemniki), przedmioty o większej liczebności.

Liczba graczy: 2–3 osoby

Dzieci siedzą przy stole. Przed nimi nauczycielka (bądź inne dziecko) umieszcza dwa takie same pudełka, w których ukryte są różnego rodzaju przedmioty. Przedmioty te zmieniają się z kolejki na kolejkę – dziecko (nauczycielka) dyskretnie zmienia ich liczbę po każdej rundzie.

 

 

Zadanie polega na liczeniu przedmiotów umieszczonych w dwóch takich samych pudełkach. W przypadku umieszczenia w nich różnych przedmiotów, wymaga się, aby dziecko najpierw dokonało ich klasyfikacji, a później – zaczęło je przeliczać.
Dziecko, które jako pierwsze poprawnie wykona obliczenia, wygrywa.

W sytuacji, kiedy bawi się troje dzieci, po przejściu kilku (np. trzech) kolejek może nastąpić zmiana osoby, która umieszcza przedmioty w pudełkach.

 

 

Przykład 3. Gramy w figury

Pomoce dyda...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy