Dołącz do czytelników
Brak wyników

PRACA Z TEKSTEM LITERACKIM

14 stycznia 2020

NR 53 (Styczeń 2020)

Konspekt sytuacji edukacyjnych dla młodszych przedszkolaków

164
Temat zajęcia Dymki
Cel ogólny Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z tekstem literackim
Doświadczenia w obszarach rozwoju Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • naśladuje ruchem dymek, kreśli pętle, rysuje,
  • przecina, odcina, przykleja
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
  • śmieje się, cieszy, wyraża zadowolenie ruchem, 
  • odczuwa niepewność, wyraża radość grupową
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
  • czeka na swoją kolej, użycza kredki, nożyczek, kleju koledze, koleżance, 
  • współdziała w grupie i w parze, dziękuje za współdziałanie 
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
  • rozmawia, tworzy wypowiedzi, odpowiada na pytania,
  • wypowiada trudne zespoły głosek: „puf”, „paf”, „put”, „pat”,
  • słucha recytacji wiersza, reaguje na znaczenia zawarte w tekście, wykonuje polecenie,
  • wymienia członków rodziny względem pokrewieństwa, przelicza 
Metody i techniki Metoda dynamicznych obrazów systemu edukacja przez ruch
Środki i narzędzia Arkusze papieru pakowego, kredki pastelowe, nagrania melodii, np. walce Wojciecha Kilara, wierszyk Bajka taka a nie inna o dymku z komina Jana Sztaundyngera

 

POLECAMY

Sytuacja edukacyjna poza przedszkolem 

Spacer

Spacer przedszkolaków np. po osiedlu, w małym miasteczku. Próba obejrzenia dymów z kominów. 

Ćwiczenia oddechowe: Jestem komin

Dmuchanie na lekkim mroźnym powietrzu. Obserwacja koloru wydychanego powietrza oraz jego zanikania – „ulatywania”.

Sytuacja edukacyjna w sali przedszkolnej

Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń: naśladowania ruchem dymu, ćwiczeń artykulacyjnych, rysowania komina, rytmicznego kreślenia pętli

  • Na sygnał, jakim jest recytacja pierwszej strofy wierszyka (Był sobie dymek z komina – ładnie się bajka zaczyna – miał brata i siostrę, i mamę, wszystkie dymki takie same), dzieci naśladują kłębiący się dym, pląsając po całej sali, ze szczególnym uwzględnieniem płynnego ruchu obu ramion (w tle walc Kilara). 
  • Na krawędziach dużych arkuszy papieru dzieci rysują kominy.
  • Na kolejny sygnał, jakim jest recytacja pierwszej strofy wiersza (Był sobie dymek z komina – ładnie się bajka zaczyna – miał brata i siostrę, i mamę, wszystkie dymki takie same), dzieci pląsają wokół stołu, kreśląc pętle dymków, zaczynając od swojego narysowanego komina (w tle pląsów walc Kilara). 

Rozmowa kierowana

Dzieci rozmawiają na temat wykonanej karty pracy. Nauczyciel także komentuje obraz, widząc całą wielką rodzinę dymków. Próba zastanowienia się, kto jest kim w rodzinie dymków, np. siostra – dziewczynka, brat – chłopiec, wujek – mężczyzna, kuzynka – młoda kobieta itd. Przyjęcie roli przez dzieci: dymek – brat, dymek – mama itd.

Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń: artykulacyjnych, rysowania, aktywnego słuchania recytowanego wiersza, zintegrowanego ruchu ciała

  • Dzieci, stojąc przy swoich kominach, wchodzą w rolę komina, który za chwilkę zacznie dymić, wypowiadając trudne zespoły głosek, np. „puf, puf”.
  • Nauczyci...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy