Temat zajęcia | Dymki |
Cel ogólny | Wsparcie całościowego rozwoju podczas zabaw z tekstem literackim |
Doświadczenia w obszarach rozwoju | Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
|
Metody i techniki | Metoda dynamicznych obrazów systemu edukacja przez ruch |
Środki i narzędzia | Arkusze papieru pakowego, kredki pastelowe, nagrania melodii, np. walce Wojciecha Kilara, wierszyk Bajka taka a nie inna o dymku z komina Jana Sztaundyngera |
POLECAMY
Sytuacja edukacyjna poza przedszkolem
Spacer
Spacer przedszkolaków np. po osiedlu, w małym miasteczku. Próba obejrzenia dymów z kominów.
Ćwiczenia oddechowe: Jestem komin
Dmuchanie na lekkim mroźnym powietrzu. Obserwacja koloru wydychanego powietrza oraz jego zanikania – „ulatywania”.
Sytuacja edukacyjna w sali przedszkolnej
Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń: naśladowania ruchem dymu, ćwiczeń artykulacyjnych, rysowania komina, rytmicznego kreślenia pętli
- Na sygnał, jakim jest recytacja pierwszej strofy wierszyka (Był sobie dymek z komina – ładnie się bajka zaczyna – miał brata i siostrę, i mamę, wszystkie dymki takie same), dzieci naśladują kłębiący się dym, pląsając po całej sali, ze szczególnym uwzględnieniem płynnego ruchu obu ramion (w tle walc Kilara).
- Na krawędziach dużych arkuszy papieru dzieci rysują kominy.
- Na kolejny sygnał, jakim jest recytacja pierwszej strofy wiersza (Był sobie dymek z komina – ładnie się bajka zaczyna – miał brata i siostrę, i mamę, wszystkie dymki takie same), dzieci pląsają wokół stołu, kreśląc pętle dymków, zaczynając od swojego narysowanego komina (w tle pląsów walc Kilara).
Rozmowa kierowana
Dzieci rozmawiają na temat wykonanej karty pracy. Nauczyciel także komentuje obraz, widząc całą wielką rodzinę dymków. Próba zastanowienia się, kto jest kim w rodzinie dymków, np. siostra – dziewczynka, brat – chłopiec, wujek – mężczyzna, kuzynka – młoda kobieta itd. Przyjęcie roli przez dzieci: dymek – brat, dymek – mama itd.
Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń: artykulacyjnych, rysowania, aktywnego słuchania recytowanego wiersza, zintegrowanego ruchu ciała
- Dzieci, stojąc przy swoich kominach, wchodzą w rolę komina, który za chwilkę zacznie dymić, wypowiadając trudne zespoły głosek, np. „puf, puf”.
- Nauczyci...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!