Odkrywanie piękna otaczającego świata i jego poznawanie to jedno z zadań nauczyciela, wpisujące się w zadanie podstawy programowej – tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody. Wykorzystujemy w swojej pracy różnorodne metody, np. Edukacja przez ruch, techniki plastyczne (np. malowanie palcami, płaskie techniki origami) do uwrażliwienia dzieci na otaczające piękno i odtworzenia tego piękna w działaniu plastycznym, z wykorzystaniem przestrzeni edukacji przyrodniczej, matematycznej czy elementów nauki czytania.
Poniższy konspekt propozycji zabaw można wykorzystać, dostosowując poszczególne zabawy do możliwości swoich dzieci, można wykorzystać wybiórczo i etapowo z młodszymi przedszkolakami i starszymi dziećmi. Powstałe w wyniku działań dzieci karty pracy, zwane impresjami plastycznymi, posłużą do różnych działań i ćwiczeń, a ich efekt ubarwi np. majowe spotkania z mamą w przedszkolu....
Konspekt dla starszych przedszkolaków - Bzy
Zajęcie poprzedza wnikliwa obserwacja dynamicznie zmieniającej się przyrody w czasie wiosny. Dzieci, przebywając na dworze, w parku, w ogrodach czy zwiedzając pobliskie ogródki działkowe, spotykają się z licznie występującymi tam krzewami lilaków, potocznie zwanymi bzami. Specyfika budowy tego krzewu, duża liczba kiści kwiatów, ich paleta kolorów, kształt liści oraz cudowny zapach pozwalają na wielozmysłowe sensoryczne doznania.