Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praca z dzieckiem

9 kwietnia 2019

NR 46 (Kwiecień 2019)

Konspekt dla starszych przedszkolaków - Bzy

0 13

Zajęcie poprzedza wnikliwa obserwacja dynamicznie zmieniającej się przyrody w czasie wiosny. Dzieci, przebywając na dworze, w parku, w ogrodach czy zwiedzając pobliskie ogródki działkowe, spotykają się z licznie występującymi tam krzewami lilaków, potocznie zwanymi bzami. Specyfika budowy tego krzewu, duża liczba kiści kwiatów, ich paleta kolorów, kształt liści oraz cudowny zapach pozwalają na wielozmysłowe sensoryczne doznania.

Odkrywanie piękna otaczającego świata i jego poznawanie to jedno z zadań nauczyciela, wpisujące się w zadanie podstawy programowej – tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody. Wykorzystujemy w swojej pracy różnorodne metody, np. Edukacja przez ruch, techniki plastyczne (np. malowanie palcami, płaskie techniki origami) do uwrażliwienia dzieci na otaczające piękno i odtworzenia tego piękna w działaniu plastycznym, z wykorzystaniem przestrzeni edukacji przyrodniczej, matematycznej czy elementów nauki czytania.

Poniższy konspekt propozycji zabaw można wykorzystać, dostosowując poszczególne zabawy do możliwości swoich dzieci, można wykorzystać wybiórczo i etapowo z młodszymi przedszkolakami i starszymi dziećmi. Powstałe w wyniku działań dzieci karty pracy, zwane impresjami plastycznymi, posłużą do różnych działań i ćwiczeń, a ich efekt ubarwi np. majowe spotkania z mamą w przedszkolu.

Konspekt zajęć dla 5-, 6-latków
Temat: Majowe spotkanie z pachnącym bzem
 

Cel ogólny Wspieranie całościowego rozwoju na podstawie wiersza Bzy i zabawy badawczej 
Cele operacyjne w obszarach 
rozwojowych

W obszarze fizycznym dziecko:

  • tańczy w rytm muzyki, ogląda przez lupę, dotyka kwiatów, planuje ruch, rytmicznie uderza dłonią, maluje kropki farbą, manipuluje kołami, przylepia.

W obszarze emocjonalnym dziecko: 

  • wyraża radość, zachwyt.

W obszarze społecznym dziecko: 

  • podejmuje interakcje w grupie, wyraża ekspresję, komentuje, wyraża podziękowanie, 
  • czeka na swoją kolej.

W obszarze poznawczym dziecko: 

  • słucha, nazywa kolory, nadaje znaczenie, odpowiada na pytania, nazywa elementy budowy kwiatu, kształt liści, przelicza, czyta.
Czas trwania 
  • zajęcie etapowe – 2 dni lub 2 zajęcia 
Narzędzia, środki Ilustracje krzewów, wazon z bzami, lupy dla każdego dziecka, kredki pastelowe, farby plakatowe (biała, fioletowa, różowa), arkusze szarego papieru pakowego, talerzyki papierowe na farbę, taśma malarska, różnokolorowe koła origami (5,7 mm, 4,7 mm)
Metody, techniki  Wybrane elementy systemu Edukacja przez ruch, technika origami płaskie z koła

 

Sytuacje edukacyjne

  • Powitanka – Pląs Jeśli jesteś wesoły – dzieci tańczą, witając się, klaszczą, tupią.
    Dzieci poruszają się rytmicznie, szukają kolegi, witają się i szukają dalej do końca trwania utworu.
  • Zag...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy