Cel ogólny wychowania przedszkolnego zawiera syntetyczne ujęcie istoty organizacji procesu rozwoju dziecka w kontekście fenomenologicznej koncepcji człowieka.1
Rozważania o pedagogice przyszłości opartej na tzw. oczekiwaniach dzieci, nazwanej przez profesora pedagogiką oczekiwań dziecka1, zakrył czas i mnogość najróżniejszych publikacji z zakresu pedagogiki teoretycznej. Choć koncepcja całościowego rozwoju dziecka w postaci kształcenia zintegrowanego w przedszkolach była zawsze, począwszy od reformy w 1999 r. trafiła do edukacji wczesnoszkolnej. Był to pierwszy krok integracji działań edukacyjnych przedszkola i szkoły (klas I–III) w kierunku zmiany myślenia o wczesnej edukacji dziecka. Holistyczna koncepcja rozwoju człowieka, czyli całościowa wizja osoby ludzkiej, która ucząc się, tworzy dzieła kultury i jednocześnie rozwija swój niepowtarzalny indywidualny świat doznań wewnętrznych, stała się filarem filozoficznym zmian w edukacji końca XX w. w Polsce. W 2017 r. wprowadzenie nowej podstawy programowej stało się drugim krokiem ku wczesnej edukacji dziecka rozumianej jako wsparcie rozwoju poprzez realizację potrzeb rozwojowych i spełnianie oczekiwań poznawczych. Cel wychowania przedszko...