Graficzne nadawanie znaczeń

Zabawy z tekstem literackim w metodzie dynamicznych obrazów systemu Edukacja przez ruch

Edukacja przedszkolna

Metoda dynamicznych obrazów bardzo często wykorzystuje graficzną aktywność dzieci. Jest to rytmiczne kreślenie, mazanie, rysowanie, a nawet pisanie, także malowanie, stemplowanie z wykorzystaniem najróżniejszych narzędzi i technik. Ruch i aktywność polisensoryczna proponowane w metodzie doskonalą systematycznie proces przetwarzania danych zmysłowych, co także wpływa na coraz większą sprawność motoryczną dzieci. Oczywiście wszystkie tego typu aktywności podejmowane są przez dzieci według przyjętych charakterystycznych dla systemu Edukacja przez ruch założeń. Przede wszystkim metoda, aby być rzeczywiście metodą wspierania edukacyjnej aktywności dziecka, musi być ściśle określonym sposobem działania, które warunkuje istotę powstania tejże metody. 

Umiejętności sensomotoryczne kształtują się na zasadzie sprzężenia zwrotnego; doskonalenie procesu przetwarzania danych zmysłowych często wspiera odpowiednie umiejętności ruchowe; natomiast praktyka określonych umiejętności ruchowych może wpływać na dalsze doskonalenie przetwarzania danych zmysłowych1
Sally Goddard Blythe 

POLECAMY

 

Metoda dynamicznych obrazów bardzo często wykorzystuje graficzną aktywność dzieci. Jest to rytmiczne kreślenie, mazanie, rysowanie, a nawet pisanie, także malowanie, stemplowanie z wykorzystaniem najróżniejszych narzędzi i technik. Ruch i aktywność polisensoryczna proponowane w metodzie doskonalą systematycznie proces przetwarzania danych zmysłowych, co także wpływa na coraz większą sprawność motoryczną dzieci.

Oczywiście wszystkie tego typu aktywności podejmowane są przez dzieci według przyjętych charakterystycznych dla systemu Edukacja przez ruch założeń. Przede wszystkim metoda, aby być rzeczywiście metodą wspierania edukacyjnej aktywności dziecka, musi być ściśle określonym sposobem działania, które warunkuje istotę powstania tejże metody. 

Pojęcia metoda używamy najczęściej w celu określenia pewnego sposobu systematycznego działania, powtarzalnego, intencjonalnego. Metoda wspierania aktywności edukacyjnej dzieci jest w takim ujęciu właśnie sposobem stosowanym systematycznie. Sposób jest tokiem intencjonalnego działania, ale czy rzeczywiście każde działanie jest intencjonalne, świadome? Nie. Istnieje także działanie nieświadome. Profesor Ryszard Więckowski przytaczał, „iż sposobem danego działania będzie tylko to działanie, które składa się z określonych czynności stanowiących jego stadia, zgodnym ze świadomym zamierzeniem osoby działającej”. Zatem metoda wspierania aktywności edukacyjnej dziecka to pewien określony sposób działania stosowany świadomie, systematycznie, posiadający stadia i czytelny tok, przebieg, który spełnia określoną funkcję, dla której metoda została stworzona.

Metoda dynamicznych obrazów wspiera aktywność edukacyjną dzieci, jest reprez...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI