Środowisko i świat wokół dziecka systematycznie się zmieniają, rozwijają, stąd w przedszkolu powinny pojawiać się propozycje zabaw, eksperymentów, projektów wiążące aktywności dzieci ze współczesnymi aspektami ich życia. Adekwatność zabaw do procesu poznania, w którym dziecko uczestniczy – nie wyłącznie w przedszkolu, a także poza nim – dotyczy tzw. kontekstów w których dane poznawane pojęcie istnieje, pozostając w relacji z innymi pojęciami. Bawimy się z dziećmi, np. w zakład fryzjerski, tworzymy dzieciom nawet zabawki dotyczące zawodu fryzjera, dlatego że np. rodzice dzieci chodzą do fryzjera, a dziecko w swej domowej codzienności doświadcza wiele czynności wykonywanych przez rodziców czy rodzeństwo dotyczących czesania, modelowania włosów, utrzymania higieny. Same dzieci cieszą się, kiedy mogą naśladować czynności osób dorosłych i bawić się tym, co przypomina im otaczający świat i płynące z niego informacje. Dziecko w zabawie czuje się dobrze i samo do niej włącza dodatkowe elementy, dostrzegając krok po kroku coraz więcej szczegółów otaczającej rzeczywistości.
Zgodnie z prawidłowościami rozwoju, a więc z podstawami naukowymi, które wskazują, że rozwój przebiega od ogółu do szczegółu, a nie odwrotnie, podstawa programowa zabezpiecza dzieciom przedszkolnym stosowną wykładnię, zbiór doświadczeń koniecznych, aby rozwój przebiegał systematycznie i w kierunku osiągania potrzebnej dojrzałości, by rozpocząć edukację formalną w szkole. Na podstawie tej wykładni, czyli aktu normatywnego, autorzy piszą programy wychowania przedszkolneg...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.